Linnun siivistä kuuluva vouhkaminen
15.09.2024
Miksi joidenkin lintujen siivet pitävät lentäessä sellaista vouhkamista, että se kuuluu hyvin maahan asti? Ainakin kurki ja korppi ovat sellaisia, ja on niitä muitakin. Useimpien lintujen lentäminen on kuitenkin täysin äänetöntä.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
26.09.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Uskoakseni esittämäsi asia liittyy lintujen kokoon ja etenkin niiden siipiväliin. Esimerkiksi kurki on iso lintu, jonka siipiväli aikuisena voi olla jopa yli kaksi metriä. Korppikaan ei ole mikään pieni hömötiainen, vaan vahvasiipinen lintu, jonka siipiväli voi yltää jopa puoleentoista metriin. Voimme päätellä, että mitä isommat siivet ja siipiväli, sitä enemmän vouhkaamista. Toisin sanoen linnun lentäessä suuremmilla siivillään, lyövät siivet isommalla pinta-alalla ja voimallisemmin ilmaa ja ääni syntyy. MItä pienempi lintu, sitä pienemmät siivet, sitä pienempi läiskäys ilmaan eli pienempi ääni.  Lisäksi asiaan voinee vaikuttaa se, kuinka lähellä maata kulloinkin lintu lentää.
yt. Stinke