On ihastunu oeptajan xDD
30.11.2024
Moi eli mä oon 12 vuotias ja mun kemian ope sijainen on tosi sillee sekikäs. Tai sillee. Se on kuuma eikä sen takii et se teki semmosen pienen räjäytteen. Vaan s eon oikesti smoking hot äijjjjä. Oikeesti sen pälvikalju höyryää aina talvella pakkasella. Mitä teen ku mun ope on niiiii upeeee ää. Mä rakastan kemiaa. kemiankoe
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.12.2024
Moikka ja kiva että otit meihin yhteyttä!
Kuvailemasi tilanne on hyvin tuttu monelle! Voin siis lohduttaa sinua, ettet ole ainoa, jota yllättävään kohteeseen, kuten aikuiseen opettajaan ihastuminen on hämmentänyt ja kummastuttanut. Toisin sanoen opettajaan ihastuminen on hyvin yleistä! Olet juuri tulossa siihen ikään, jossa kehosi ja mielesi alkavat läpikäydä monia muutoksia, jotka ajan (eli vuosien) saatossa luonnollisesti johtavat aikuiseksi kasvamiseen. Joskus asiaa kuvataan myös sanalla seksuaalikehitys. Tähän kehitykseen kuuluu usein mm. mielessä ja kehossa viriävät ihastumisen tunteet. Tämä kehitys noudattaa jokaisen kohdalla yksilöllistä aikatauluaan, eli kaikki eivät kulje samassa aikataulussa tässäkään asiassa ????
Sinun iässäsi on siis tavallista ihastua esim. julkkikseen, opettajaan tai vaikka omaan lääkäriin. Kaikki edellä mainitut ovat ihastuksina saavuttamattomissa olevia henkilöitä, jolloin ihastuminen voidaan nähdä turvallisena, sillä asia jää ihastuksen tasolle, eikä etene pään sisäisistä haaveiluista pidemmälle. Tällöin opettajaan ihastuminen voi toimia itse asiassa tutustumisena ihastumisen tunteeseen tunteena sekä kaikkiin muihin niihin tunteisiin, joita ihastuminen voi tuottaa.
Sinä olet kuitenkin 12-vuotias ja opettajasi on aikuinen. Ikäeronne (ja lisäksi opettajan auktoriteettiaseman!) vuoksi ihastuksesi ei voi johtaa esimerkiksi seurusteluun tai mihinkään romanttiseen. Mikäli opettaja vastaisi tunteeseesi tai millään muotoa rohkaisisi sinua romanttisessa mielessä, olisi se rikos. Suomen laki suojaa lasta sekä hänen seksuaalista ja psyykkistä kasvuaan ja kehitystään erilaisin suojaikärajoin.
Aikuinen ei saa tehdä mitään seksuaalisia asioita tai tekoja alle 16-vuotiaalle. Mikäli aikuinen on lapseen luottamussuhteessa tai auktoriteettiasemassa (esim. isäpuoli, opettaja, valmentaja...) on ikäraja vielä korkeampi eli 18-vuotta! Opettajasi ei siis millään muotoa voi vastata tunteisiisi. On  tärkeää voida luottaa siihen, että (vaikka se tuntuisikin sinusta nyt ihastuneena pahalta) aikuinen opettajasi ei näe sinussa muuta kuin ikäisesi oppilaan.
Ihastumisessasi ei silti ole mitään väärää tai epänormaalia! Uskonkin, että opettajasi on varmasti hieno tyyppi, koska hän on onnistunut herättämään sinussa tunteita! Millaisia ne piirteet ovat, jotka hänessä sinua miellyttävät? Onko hän kärsivällinen, taitava, hauska tai oikeudenmukainen? Ihastuminen kertoo meille usein paljon meistä itsestämme. Mieti, millaisista piirteistä hänessä pidät. Myöhemmin osaat ehkä etsiä niitä piirteitä myös ikäisistäsi ihmisistä? Vanhemmiten (sitten aikuisena) ikä menettää merkitystään, mutta sinun kehitysvaiheessasi ja iässäsi sillä on valtava merkitys.
Jäinkin miettimään, voisiko olla niin, että opettajasi edustaa sinulle jotakin muutakin kuin pelkkää ihastumista? Kuten turvaa tai luottamusta, jotakuta tai jotakin, jota voi ihailla tai kunnioittaa? Joskus aikuisiin ihmisiin ihastumisessa kyse voi nimittäin olla myös muista tunteista kuin puhtaasta ihastumisesta; joskus esimerkiksi opettajan lausumat kehut tai kannustukset saattavat tuntua erityisen hyviltä, jos ei ole tottunut sellaisia aikuisilta saamaan. Silloin saatamme erehtyä sekoittamaan tunteita keskenään ja luulemme ihastukseksi sellaista, mikä ei oikeastaan olekaan ihastusta, vaan esimerkiksi ihana tunne siitä, että me olemme tulleet kehutuiksi, kuulluiksi tai nähdyiksi. Silloin ihastumme oikeastaan meihin itseemme eli siihen, millaiseksi me saamme kokea itsemme tuon ihastuksemme kohteen lähellä; hyviksi.
Mielestäni sinun ei siis pidä tehdä mitään niin kauan, kuin tunne ei häiritse sinua liikaa. Toivottavasti ihastuminen saa sinut opiskelemaan kemiaa ahkerasti: näin saat ihastuksestasi paljon irti!
Älä ota henkilökohtaisena loukkauksena, että hän ei voi vastata tunteisiinsa. Sinä toimit juuri kehitysvaiheellesi tyypillisellä tavalla eli ihastut, rakastut ja kehityt. Aikuinen ope on toivottavasti kehitysvaiheessaan jo toisaalla, ja näkee sinut lapsena- vaikkakin varmasti hienona ja etevänä persoonana! Muista kuitenkin, että opettajasi on aikuinen; mikäli hän vastaa tunteisiisi, ei hän ole hyvä aikuinen ja sinun tulee kertoa välittömästi jollekin turvalliselle aikuiselle, esim. toiselle opettajalle, kuraattorille, vanhemmalle tai muulle henkilölle.
Muutoin nauti ihastumisen tunteesta ja joulun odotuksesta!
Mikäli ihastumisen tunne sinua häiritsee, kehotan sinua olemaan ruokkimatta ajatuksiasi. Tällöin ihastuminen laantuu yleensä nopeammin.
Ota yhteyttä, mikäli vielä jokin asia jäi sinua mietityttämään!
Halit, terkuin  Stinke