Pinaattiletut
17.06.2024
Ovatko pinaattiletut etu- vai takaruokaa? Koulussa, jos oli pinaattilettuja, ei ollut muuta ruokaa. Äiti taas pitää niitä jälkiruokana, niin kuin letut ovat. Olisi kyllä erikoista, jos eturuuaksi olisi pinaattilettuja, ja jälkiruuaksi lettuja. Niin ei ole sattunut vielä kertaakaan.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Oletan, että tarkoitat eturuoalla alkupaloja, eli ennen varsinaista pääruokaa tarkoittavia suupaloja ja takaruoalla tarkoitat jälkiruokaa? Atrian (=yksi pinaattiohukaisten valmistajista) mukaan pinaattiohukaiset voidaan nauttia välipalana tai kevyenä lounaana. Miksi niitä ei siis voisi tarjota alkupalanakin!
Pinaattiohukaiset tarjoillaan usein joko hillon kanssa tai suolaisella täytteellä. Uskoisin, että alkupalana pinaattiohukaiset voisivat toimia suolaisella täytteellä, esimerkiksi savulohitahnanökäreen kanssa fiinisti tarjoiltuina. Alkupaloina muutama lätty riittäisi, mikäli tarkoitus on herätellä ruokahalua varsinaista ruokaa varten.
Jälkiruokana puolestaan pinaattilätyt toimivat varmasti hyvin, mikäli ne tarjoillaan hillon (ja mahdollisen kerman?) kanssa. Mikäli pinaattilätyt tarjoillaan pääruokana, on niitä varattava täyttävä määrä. Tuolloin mielestäni täytteen olisi hyvä olla itsessään esimerkiksi proteiinipitoista ja täyttävää. Kuulostaakin erikoiselta, että koululaiset ovat aikanasi saaneet pärjätä koulupäivät pelkkien lettujen voimin.
Omina kouluaikoinani pinaattiletut tarjoiltiin usein perunoiden ja kananmunakastikkeen kanssa, lisänä puolukkahilloa. Nälkä lähti ja mielestäni ruoka oli hyvää.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että olisi erikoista, mikäli lettuja olisi samalla ruokailulla eri ruokalajeina tarjolla. Toisaalta voisi sen saada toimimaankin! Siitä voisi jopa tehdä kys. Aterioinnin jutun. Silloin tärkeässä roolissa olisivat varmasti täytteet ja niiden eri variaatiot.
Kerro toki, jos joskus sattuu niin, että tulet syöneeksi lettuja eri ruokalajeina samalla aterialla. Kerrothan sitten miten ruokakokonaisuus mielestäsi toimi!
Hyvää kesää sinulle,
Terkuin Stinke