Ravinnon saanti
14.07.2024
Onko minun ravintoasiat kunnossa? Syön lähes joka syönnillä perunoita, ja niiden kanssa kaloja, lihaa tai makkaroita. Kalastan itse, joten kaloja piisaa ja metsälläkin käyn syksyisin, mutta suurin osa lihasta on ostettua. Syön myös makarooni ja kaalilaatikkoa. Joulun aikoihin syön kinkkua oikein uskolla vähintään kuukauden, ja lanttulaatikkoa olen kova syömään. Olen hirveän raskasruokainen, ja syön varmaan kaksinkertaisia annoksia muihin miehiinkin nähden, vaikka en edes ole mikään isokoinen (vain 185 cm pitkä). Työ on kuitenkin ulkoliikuntapaikkojen hoitoa, jossa tulee liikuntaa aamusta iltaan, ja pitää lapioida kesällä hiekkaa ja puruja ja vääntää rautakangella kiviä. Ruisleipää olen hirmu kova syömään, ja pullaa syön aina kahvin kanssa. Hillomunkkeja tulee syötyä pari kertaa viikossa kuuden munkin pussillinen, ja markkinarinkelistä olen aina tykännyt, ja jos sitä torilta saan, tulee se syötyä yleensä yhdellä kertaa. Ruokavaliooni kuuluu myös appelsiinejä ja banaaneja, sekä syksyllä ja talvella isot määrät omenoita. Porkkanaraastetta syön joka syönnillä, mutta mitään lehdeksiä en ole ikinä syönyt, kun en ole lehmä enkä jänis. Omasta mielestäni olen syönyt oikein hyvin, ja tiedän tosiaan, että annokset ovat isoja. Lihava en ole koskaan ollut, ja elopaino on pysytellyt vuodesta toiseen välillä 78-82 kiloa.

Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna Vastaa
18.07.2024
Hei!
Hyvä kysymys. Kokosi perusteella minusta kuulostaa siltä, että ravintotarpeesi täyttyvät. Olet sopivan kokoinen!
Ihmettelen kuitenkin juomisiasi, eli mitä juot ja milloin? Kalsium on nimittäin tärkeä kivennäisaine, samoin kuin D-vitamiini! Molempia löytyy maidosta. Kalsiumin saanti voidaan kattaa juomalla 3 lasillista D-vitaminisoitua maitoa päivässä. Jos et juo maitoa, suosittelen lämpimästi kalsiumlisää (jossa on myös D-vitamiinia) ja pidä kiinni määrästä, joka on ilmoitettu maitotölkissä. Esimerkiksi juuston määrän lisäämistä ei suositella.
Ruoka-annosten koosta voi miettiä, milloin nälkä iskee. Oletko esimerkiksi kylläinen kolme vai kuusi tuntia syötyäsi lounasta? Mikäli olet useiden tuntien ajan kylläinen, yritä pienentää annoskokojasi ja varmista olevasi nälkäinen ennen kuin alat seuraavalle aterialle. Huom! Syö vain yksi ruoka-annos.
Kirjoitan nyt tähän ruokavaliosuunnitelman, mutta sinun pitäisi tehdä siitä omanlainen. Päivittäin vähintään neljä ateriaa, enintään kuusi. Ja mikä tärkeintä: ei muita välipaloja tai juomia kuin vettä aterioiden välillä! Jos esimerkiksi haluat banaanin tai omenan tuntia ennen kahvia ja pullaa, on se välipala. Sinun on omaksuttava tapa odottaa hedelmä kahvin ja pullan kanssa otettavaksi. Energiansaannin kannalta sillä ei tietenään ole eroa, mutta sitäkin tärkeämpää se on kehon kannalta!!
Ateriaohjelma: aamiainen, lounas, (välipala), illallinen, iltapala. Ravinto,- ja energiantarpeen täyttäminen on helpompaa, jos teet säännöllisestä syömisestä tavan.
Olkoon jokaisella aterialla kasviksia. Ja ei, vihreitä ei tarvita, suurin osa niistä on vettä! Porkkanat sopivat hyvin. Niitä voi vaihdella paljon!
Ehkä voit kokeilla hienontaa valkokaalia porkkanoiden sekaan? Kaali on maukasta ja mehukasta. Valkokaali sisältää paljon kuitua ja C-vitamiinia!
Tsemppiä!
Terveisin Anna, ravitsemusterapeutti
(Alkuperäinen teksti ruotsiksi, käännös nuorisotiedottaja Stinke Itäniemi)