Ruuhkavuodet
01.03.2025
Miksi lehdissä ja vaikka televisiossa käytetään niin idioottimaista termiä kuin ruuhkavuodet? Että sillä ja sillä on nyt ruuhkavuodet. Olen täysin varma, että jokaisella on menossa vaan yksi vuosi kerrallaan. Ei vuodet pysty mitenkään ruuhkautumaan.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.03.2025
Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!
Hauska, että olet tarttunut tähän termiin! En olekaan ikinä hoksannut ajatella ruuhkavuosia sanana sen kummemmin, nyt minua naurattaa päässäni syntynyt mielikuva ruuhkautuneista vuosista.
Ruuhkavuosilla terminä kuitenkin tarkoitetaan vuosia, joiden aikana aikaresurssit ovat vähissä. Nämä vuodet osuvat usein siihen ihmisen elämänvaiheeseen, jolloin lapset ovat pieniä, mutta aikuisella ihmisellä on lasten lisäksi muita velvollisuuksia; on työ, mahdollisesti harrastuksia, lasten vanhempainvartteja, talokokouksia, pihatalkoita, ikääntyvät vanhemmat joista täytyy huolehtia, koiran juoksuaikoja sekä naapurin rappusissa kaatuneen rouvan pihamaan nurmen leikkuuta.
Toisin sanoen termi kuvaa aikuisen ihmisen aikapulaa, joka voi kroonistua kestämään vuosia.
Terkuin Stinke