Esinahka
08.10.2024
Hei. Yritän pitää esinahkaa takana koska tuntuu hyvälle kun terska on paljaana. Ongelma vain on että esinahka ei pysy takana vaan menee aina terskan päälle takaisin. Voikohan tuolle asialle tehdä mitään että terska pysyisi paljaana? Mika
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.10.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Esinahan tarkoitus on suojata peniksen päätä eli terskaa. Sille on siis syynsä, miksi esinahka ei pysy itsestään takana. Asialle ei siis pysyvästi voi tehdä mitään ilman leikkausta. Et ole varmasti ainoa, joka miettii tätä asiaa; terska tuntuu varmasti herkemmältä taaksepäin vedettynä. Voit lohduttautua kuitenkin sillä, että osa terskan herkkyydestä ja siitä, että sen paljastuminen esinahan alta tuntuu niin hyvältä, riippuu juuri siitä, että esinahka suojaa sitä. Terskan herkkyys usein kärsii, mikäli se on paljaana pitkiä aikoja, altistuen esim. hiertymille housuissa jne. Ympärileikkaus, jossa esinahkaa poistetaan, vaikuttaa usein myös tuntoherkkyyteen.
Yst. Terv. Stinke