Siemensyöksy
04.04.2025
Miltä poikien tuleminen, orkku ja siemensyöksy tuntuu? Miten siemensyöksy tulee yleensä ja kuinka paljon spermaa voi tulla? Kuinka paljon ennen siemensyöksyn tuloa poika voi tuntea, että nyt se tulee? Vai tuleeko ihan yllättäen? Onko spermasta vaaraa, jos sitä tulee silmiin tai suuhun? Pehmeneekö pippeli heti siemensyöksyn jälkeen?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
16.04.2025
Moikka ja kiitos kysymyksistäsi!
Minun on täysin mahdotonta naiskehollisena kertoa, miltä esimerkiksi siemensyöksy tuntuu. Löysin kuitenkin useita lähteitä, joiden mukaan (lähestyvä) orgasmi voi tuntua esimerkiksi paineen tuntuna peniksessä ja ympäröivissä alueissa (esim. alaraajat; lantionpohjalihaksisto, peräaukon seutu, kivekset, nivuset jne.)
Kuitenkin orgasmi on yksilöllinen kokemus, joka voi tuntua yhdestä ja samastakin miehestä eri kerroilla erilaiselta. Tämä johtuu monista asioista. Yleisesti orgasmi on kuitenkin hetki, jolloin latautunut seksuaalinen jännite purkautuu kehossa ja mielessä. Yleensä miehet pitävät orgasmin ja siemensyöksyn saamisesta ja se tuntuu heistä hyvältä ja nautinnolliselta.
Löysin otteita Cosmopolitanin tekemästä haastattelusta, jossa joku mies oli kuvaillut orgasmin tuntuvan siltä, ”kuin aivastaisi ja haukottelisi yhtä aikaa.” Toinen haastateltava oli kuvannut orgasmin aikana kokevansa syvää rauhaa ja henkistä voiman tunnetta. Uskon, että asiaa tulee kysyä jokaiselta mieheltä erikseen, sillä yleispätevää lauseketta tästä on mahdotonta muodostaa.
Siemensyöksy tulee ulos virtsaputkesta, jonne siittiösolut siemenjohdinta pitkin ovat kulkeneet. Virtsaputkeen kulkeutuu myös eritteitä eturauhasesta ja rakkularauhasista, joista tulee osa spermaa. Keskimääräisesti siemensyöksyssä purkautuu n. 3-5 millilitraa spermaa. Useimmiten penis alkaa pehmetä siemensyöksyn jälkeen, mutta ei aina; esimerkiksi nuori ikä ja innokkuus voi tehdä sen, että penis ei pehmene ainakaan kokonaan heti.
N. 5-10 sekuntia ennen siemensyöksyä poika/mies voi tuntea siemensyöksyn olevan tuloillaan, mutta tämäkin on hyvin yksilöllistä. Joskus siemensyöksy voi yllättää täysin, joskus se antaa viitteitä jo hyvissä ajoin. Kehotietoisuus ja kontrolli omasta kehosta lisääntyy iän ja kokemuksen myötä.
Silmissä ja suussa on limakalvoja, joten sperman joutuessa silmiin tai suuhun, voivat mahdolliset seksitaudit tarttua. Lisäksi jotkut ovat hyvin herkkiä saamaan spermasta allergisia reaktioita. Silmään joutuessaan sperma voi aiheuttaa esimerkiksi silmätulehduksen. Lisäksi sperma voi kirvellä silmässä runsaasti. Silmää kannattaa huuhdella hellävaraisesti haalealla vedellä, mikäli silmään tulee spermaa.
Yt,
Stinke