Muuttunut kiinnostavin ruumiinosa
11.10.2024
Olen havainnut itsessäni tapahtuneen muutoksen tyttöjen vartaloihin suuntautuneessa kiinnostuksessa. Varmaan 13-vuotiaasta asti olin seurannut kaikkein kiinnostuneimpana tyttöjen ja naisten rintoja, ja juuri koulukavereiden rintojen kehitystä. Ajattelin myös aina rintoja itsetyydytyksen aikana. Nyt olen löytänyt tytöistä vielä kiinnostavampaa katseltavaa kuin rinnat. Ne kiinnostavat kyllä edelleen, mutta nykyisin pylly on minusta vielä rintoja kiihottavampi katseltava. Onko normaalia, että kiihottavin kehonosa muuttuu mielessä? Onko se seksuaaliseen kehitykseen kuuluvaa?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
15.10.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
On täysin normaalia kiinnostua ja kiihottua erilaisista kehonosista siinä sukupuolessa, josta on kiinnostunut. Mieltymyksiä on erilaisia, ja toisaalta mieltymyksetkin voivat vaihdella eri ikäkausien mukaan tai esimerkiksi itsetuntemuksen lisääntyessä. 13-vuotias, seksuaalisuuteen vasta tutustuva nuori ei välttämättä tiedä seksuaalisuudestaan samoja asioita kuin esimerkiksi 35-vuotias.
En tiedä oletko törmännyt juttuihin siitä, kuinka pojat aikuistuessaan alkavat joidenkin lähteiden mukaan pitää enemmän pepuista tissien sijaan. Nähdäkseni asia ei kuitenkaan ole lainkaan niin yksinkertainen. Ensinnäkin kysymystä peppu,- tai tissimieltymyksistä voidaan pitää  jopa kulttuurisidonnaisena: Esimerkiksi maissa, joissa yleisenä kauneusihanteena pidetään kurvikkaita lanteita ja isoja takamuksia, suuri osa miehistä ilmoittaa pitävänsä enemmän pepuista. Toisissa kulttuureissa asia puolestaan on toisin. Syitä on haettu myös kaukaa historiasta, jolloin seksiaktit tapahtuivat ainoastaan takaapäin; tuolloin peppu toimi seksuaalisena houkuttimena, jota käytettiin myös halukkuuden ilmaisemiseen, esim. heiluttelemalla ja värisyttelemällä. Toisaalta entisaikaan mahtuu myös kausia, jolloin suuria rintoja on pidetty hedelmällisyyden merkkinä, joten tästä syystä rinnat ovat olleet merkittävässä asemassa monelle miehelle.
Toisaalta vannoutunutkin "tissimies", joka on aina viehättynyt esimerkiksi suurista rinnoista, voikin ihastuessaan olla erityisen mieltynyt esimerkiksi ihastuksensa kohteen kaulan kaareen tissien sijaan. Ihmiset myöskään harvoin rakastuvat ruumiinosiin, vaan ihmiseen, jolle ruumiinosat kuuluvat. Myöskään ihmisen aikuistumisen tasoa ei nähdäkseni voida mitata sillä, pitääkö mies enemmän tisseistä vai pepuista. Mielestäni kysymys on miltei yhtä olennainen, kuin sen miettiminen, pitääkö henkilö enemmän mansikka,- vai päärynäjäätelöstä. Eli asia kertoo ainoastaan ihmisen mieltymyksistä, ei muusta.
Älä vaivaa turhaan päätäsi asialla! Mieltymyksesi vaihtuminen on täysin normaalia ja kertoo omaa kieltään siitä, kuinka ihminen on muuttuvainen ja kehittyväinen.
Hyvää syksyn jatkoa,
Stinke