Naisen kiihottuminen
04.06.2024
Mistä kehon reaktioista voi parhaiten päätellä naisen kiihottumisasteesta? Olisi kiva, kun osaisi lukea niitä, ettei tarvitsisi kysyä. Olenko oikeassa, että kiihottuminen näkyy muuallakin kuin sukuelimissä? Valuuko kiihottumisen aikana pimpistä jotakin nestettä? Onko hyväillessä tapana jättää sukuelimiin koskeminen viimeiseksi?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
06.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Naiset ovat erilaisia, joten kiihottumisen ilmaisut voivat erota toisistaan. Toiset voivat ilmaista kiihottumistaan suurieleisemmin, kun toiset puolestaan saattavat olla ilmaisussaan arempia tai pidättyväisempiä.
On joitakin asioita, joita vartalossa voi tapahtua naisen kiihottuessa fyysisesti: hänen ihonsa voi lämmetä, pulssi kiihtyä ja hengitys tihentyä. Verenpaine kiihottuessa voi nousta, sukupuolielimet (häpyhuulet) turvota ja emätin kostua. Klitoris voi suurentua ja kovettua, samoin kuin nännit.
Nainen voi pitää jonkinlaisia ääniä; äännähtelyistä voihkintaan. Luultavimmin nainen myös osoittaa aktiivisuutta kosketuksin tai liikehtimällä. Mikäli naisen katse vaikuttaa harhailevan kattoon, voi olla, että hän ei ehkä ole tilanteessa kovin läsnä.
Kiihottumisastetta ei kuitenkaan voi päätellä ainoastaan yllä olevista merkeistä. Esimerkiksi kostumiseen vaikuttaa monia asia. Nainen voi kostua tahattomasti tilanteissa, joissa hän EI halua harrastaa seksiä ja olla kostumatta tilanteissa, joissa hän oikeasti on halukas. Kommunikaatio on tärkeä osa seksiä ja se on ainoa tapa varmistua molempien suostumuksesta ja halukkuudesta. On parempi varmistua asioista kuin olettaa!
Se, jättääkö sukuelinten hyväilyt viimeiseksi, lienee mieltymysasia. Mieltymyksistä voi keskustella kumppanin kanssa ja kokeilla eri asioita eri kerroilla, esim. kokeilla tuntuuko erilaiselta, jos hyväilyt aloittaa tai lopettaa eri tavoin. Hyväilyjä voi myös varmasti ns. sekoittaa, eli sukupuolielimien hyväilyn jälkeen  voi siirtyä hyväilemään muita kehonosia, mikäli se tuntuu hyvältä ja hygienia on kunnossa! (Esim. peräaukon hyväilyjen jälkeen on hyvä pestä kädet ennen emättimeen koskemista.)
Terkuin Stinke