Suuseksiin pyytäminen
13.12.2024
Olen vähän yllättynyt, että poikaystävä ei ole vielä kertaakaan nuollut minua. Esileikki on toki ollut riittävää ilmankin, ja olen aina ollut kiihottunut ennen yhdynnän aloitusta. Olisi mukavaa kuitenkin, kun saisin suuseksiä. Voinko pyytää sitä ihan noin vaan, vai pitääkö se ottaa puheeksi jotenkin erikoisen varovasti? Haluaisin kokea myös, millaista on, kun nuollaan pyllyä. Voihan siihen pyytää samalla tavalla? Onko se jotenkin harvinaisempaa kuin muu suuseksi? Eikö puhtauspuoli ole kunnossa, kun pesen pyllyn niin, että levitän kannikoita, että pystyn suihkuttamaan pyös pyllyreiän suulle?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.12.2024
Hei ja kiitos kysymyksistäsi!
Hienoa kuulla, että olette panostaneet esileikin riittävyyteen. On myös hienoa, että olet utelias oman seksuaalisuutesi ja nautintosi suhteen!  Mielestäni ei ole mitenkään yllättävää tai epätavanomaista, että poikaystäväsi ei ole antanut sinulle suuseksiä. Oletteko koskaan keskustelleet asiasta, tai oletko koskaan kertonut tai vihjaissut haluavasi sitä?
Voi olla, että poikaystävääsi jännittää. Ehkä hän ei ole ennen antanut suuseksiä, joten hän välttelee sitä, koska ei oikein tiedä mitä tehdä eikä halua tuntea itseään noloksi tai osaamattomaksi. Toinen vaihtoehto on se, että hän ei tiedä haluatko sinä sitä, eikä hän halua vaikuttaa esimerkiksi painostavalta. Hän ei ole ajatustenlukija, joten paras tapa on kertoa ääneen, että kaipaisit sitä. Poikaystäväsi ei kenties osaa lukea hienovaraisia vihjeitäsi, jotka kertovat, että toivoisit hänen liikkuvan alemmas.
Kommunikaatio on erittäin tärkeä osa seksielämää! Kuinka muutoin kaksi toisistaan pitävää ihmistä voisi oppia, mistä toinen tykkää? Missä toisen rajat kulkevat? Mistä toinen haaveilee ja millainen kosketus tuntuu juuri tänään hyvältä?
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että seksi on ihmiselle usein hyvin intiimi ja herkkä elämän osa-alue, jolla liikuttaessa tulee muistaa toisen myös henkinen haavoittuvuus. Seksistä puhuttaessa (kuten ei muutenkaan elämässä) ei tule lähestyä toista syyllistävästi, kuten ”sinä et ikinä anna suuseksiä” tai muutoin epärakentavasti, toista lytäten tai toisen rajoja rikkoen. Seksiin liittyvät asiat ja keskustelut on itse asiassa hyvä käydä sängyn ulkopuolella, tilanteessa, johon ei liity seksi. Esimerkiksi teekupin äärellä tai vaikka automatkalla on hyvä käydä läpi toisen toiveita ja ajatuksia esimerkiksi suuseksistä.
Toki seksin hetkelläkin tulee kommunikoida (suostumus, mitä toivoo juuri nyt, tuntuuko tämä hyvältä jne), mutta suosittelen laajemmat keskustelut muualla käytäviksi.
Voit kertoa poikaystävällesi, että sinua kiinnostaa suuseksin vastaanottaminen ja haluaisit vastaanottaa sitä. Sitten kysyt, mitä hän siitä ajattelee ja miltä ajatus hänestä tuntuu? Jotkut miehet pelkäävät hygienia-asioita. Voit antaa hänen vaikka pestä sinut ennen tai menette yhdessä pesulle ennen. Mikäli hän kokee itsensä epävarmaksi, sillä ei tiedä mitä pitäisi tehdä, kannusta häntä tutustumaan yhdessä sinun kanssasi sinun anatomiaasi: anna palautetta, kun jokin tuntuu hyvältä, ja opeta vaikka kädestä pitäen! Luo ilmapiiri, missä poikaystävälläsi on hyvä oppia ja opetella, eikä hänellä ole paineita ”epäonnistumisesta” tai siitä, että hänen pitäisi jo osata kaikki hyvin.
Hyväksy myös vastaus, jota et haluaisi kuulla, eli kieltävä vastaus. Se, että poikaystäväsi ei välttämättä ole kiinnostunut suuseksistä. Suuseksi, sen antaminen tai vastaanottaminen ei ole pakollinen osa toimivaa seksielämää. Kaikki eivät nauti siitä sen missään muodossa. Sitä ei ole pakko antaa tai vastaanottaa. Silloin teidän tulee löytää toisia nautinnollisia tapoja tuottaa toisillenne mielihyvää.
Samalla tavoin kuin kerrot poikaystävällesi toiveistasi vastaanottaa suuseksiä, voit kertoa, että sinulla on fantasia siitä, että hän nuolisi pyllynreikääsi. Pyllynreiän nuoleminen on toiselta nimeltään rimming.
Peräaukon nuoleminen ja nuoltavana oleminen kiinnostaa monia muitakin kuin sinua, eli toiveesi ei ole tavaton. ”Harvinaisempaa” se kuitenkin on, kuin suuseksin antaminen tai vastaanottaminen, eli asia ei kiihota kaikkia lainkaan. Peräaukon puhtaus on tärkeää; huolellinen vesipesu lämpimällä vedellä riittää. Halutessaan voi peräaukon pesuun käyttää esimerkiksi apteekeista saatavia intiimipesuaineita. Peräaukkoa nuoltaessa voi käyttää suojana esimerkiksi halkaistua kondomia, sillä suolistobakteerien tai joidenkin loisten tarttuminen on mahdollista.
On tärkeää muistaa, että seksitaudit tarttuvat myös suuseksissä JA peräaukkoa nuoltaessa. Mikäli ette ole käyneet testeissä (mikäli toisia kumppaneita on ollut) tai kumppani on uusi, on tärkeää suojata itsensä ja toinen myös suuseksitilanteissa.
Hyvää joulun odotusta!
Terveisin
Stinke