Jag och min pappa köpte en fyrhjuling åt mig som jag ska köra med när jag får körkort. Men bara några dagar senare märkte vi att fyrhjulingen är motorcykel registrerad, klass: L7e, och jag vill ha en i klass t3b. Vi har sedan dess försökt få den omregistrerad.
Vi har frågat besiktningsbyrån och de visste inte om det går. Vi har frågat trafi.com som hänvisade till besiktningsbyrån (som inte visste utan började googla...) Vi frågade då en privat besiktningsman i Molpe som min morbor hade tipsat om, han sade att man behöver ha ett intyg från tillverkaren/importören som i detta fall är Polaris. På Polaris nätsida under "FaQ" står det om just detta fall och de kan inte ge ut någon information om ifall det går eller inte. Jag antar att detta är på grunda av att fyrhjulingen vi har köpt är årsmodell 2013, på den tiden fanns inte t3b klassen.
Pappa har letat väldigt mycket på nätet och har läst en salig blandning av EU-lagar och finska lagar och har inte hittat någonting som tyder på att det inte går att registrera om fyrhjulingen. Han har bara hittat att totalvikten (fordonets vikt + total lastkapacitet) och vår fyrhjuling klarar den gränsen med hur mycket som helst.
En fyrhjuling i klass L7e får gå i 80km/h och en fyrhjuling i klass t3b får gå i 60km/h.
Då undrar jag: Varför behöver man intyg från tillverkaren när man ska sänka max hastigheten? Den blir ju bara säkrare då. Och enligt vad vi vet så är den enda skillnaden mellan en L7e och en t3b en liten låda, som är hastighetsbegränsare, som är hur lätt som helst att byta ut.
mvh. En väldigt ledsen och irriterad person
Laatukatsastus i Vasa Vastaa
Hej,
intyget behövs från tillverkare/importören. I det finns uppgifter som behövs för besiktningsmannen samt Trafi behöver också.
Med hälsningar
Carita Risku
Suomen Laatukatsastus Oy
Kommentit
Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.
Lähetä kommenttisi