Koncert
15.06.2023
Hej!
Mitt favoritband kommer att komma till Finland nu i september och jag funderade bara om man kan slippa in på den konserten med en vuxen även om åldersgränsen är 18+ och man har en en vuxen med? På vissa ställen står det att man inte slipper in om man inte är 18 år gammal och på vissa ställen står det att man slipper in om man har med en vuxen. Biljetterna börjar säljas imorgon så jag vill verkligen ha ett svar före det. Musik älskare
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
15.06.2023
Hej,
Tack för din fråga! Vad roligt att ditt favoritband ska komma till Finland!
Hur strikt åldersgränsen 18+ är beror mycket på var spelningen ordnas. Eftersom du inte berättar vilket band det är frågan om eller var spelningen kommer att äga rum, har jag svårt att ge dig ett exakt svar. Du beskriver att det står olika saker gällande spelningens åldersgränser på olika ställen, att det på vissa ställen nämns att minderåriga för delta med en vuxen och på andra att det inte är tillåtet för minderåriga att delta alls. Det här låter märkligt.
Eftersom biljetterna släpps redan imorgon rekommenderar jag att du kontaktar stället där spelningen kommer att ordnas för att dubbelkolla åldersgränsen. Stället som arrangerar spelningen borde veta om man alls kan delta på spelningen som minderårig eller om man måste ha en vuxen med sig för att kunna delta. Vissa spelningar säljer skilt biljetter för vuxna och minderåriga eftersom det ibland finns ett specifikt område där bara de som är 18+ får vistas under spelningen.
Hoppas du får klarhet i situationen genom att ta kontakt till stället där spelningen kommer ordnas!
Kram, Lila