Paketbilsregistrera
08.04.2018
Hej! Vad finns det för regler om man ska paketbilsregistrera en personbil? Har förstått att bilen måste vara kombimodell, men visst måste bilen vara gammlare än ett visst årtal för att det ska gå? Och hur är det med halv-kombi bilar som t.ex Saab 900? Utan namn

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
25.04.2018
Hej!
Nu har jag kollat upp detta med ett besiktningskontor. Svaret jag fick var att famare går att paketsbilsregistrera, samt terrängbilar nyare än 93 och fordon som har 5 eller 7 sittplatser av karossmodell AF, alltså inte sedan, hatchback eller kupé.
Det man måste göra för att få en personbil paketbilsregistrerad är att ta bort ryggdelen och sittdelen, och täppa igen hålet. Bälten skall man dock lämna kvar, ifall man vill sätta dit baksätet igen (om man vill personbilsregistrera den tillbaka).
För att paketbilsregistrera en personbil kostar det 58 euro.  OCH maxhastigheten för paketbilsregistrerade bilar är 100 km/h.
Så tyvärr så går det inte att paketbilsregistrera en Saab 900.
Hälsningar Ida