Itsensä satuttaminen
18.12.2024
Miten mä voin lopettaa viiltelyn, kun niitä ajatuksia tulee koko ajan? Tuntuu kans siltä, että mun ongelmat ei oo tarpeeks valid jos mä en viiltele esim. Tarpeeks paljon tai syvälle. En tiiä
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.12.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Olen tosi ylpeä sinusta, että rohkaistuit ottamaan meihin yhteyttä! On tosi hienoa, että tiedostat itsesi satuttamisen ongelmaksi, johon tarvitset apua. Olenkin toiveikas, koska olet itse havahtunut siihen, että viiltelyn tulee loppua. Kun itse tunnet halua lopettaa, olet jo voiton puolella!
Sinun mielesi on oppinut vahingollisen tavan suojautua negatiivisten ajatusten ja tunteiden aiheuttamalta tuskalta, eikö niin? Viiltely on siis toiminut yrityksenä lievittää pahoja tunteita. On kuitenkin tärkeää pohtia elämää eteenpäin:
Onko viiltely auttanut elämässäsi? Onko paha olosi pysynyt pois viiltelemällä vai onko se päinvastoin lisännyt haittoja elämässäsi? Minä olen varma, että viiltely ei ole ratkaisu ongelmiisi pitkällä tähtäimellä, vaikka sinun kokemuksesi mukaan sillä saattaa olla jotakin helpotusta yksittäisiin hetkiin. Minusta aikuisena tuntuu todella kurjalta ajatella, että olet jäänyt niin yksin ajatustesi kanssa, että olet päätynyt viiltelyyn.
Vaikka tilanne nyt tuntuisikin sinusta toivottomalta ja mielesi syöttäisi sinulle vahingollisia ajatuksia siitä, kuinka sinun tulisi viillellä enemmän, haluan kuitenkin valaa sinuun uskoa. Tämä tilanne ei ole lopullinen tilanne, vaan apua viiltelyn lopettamiseen ja parempaan oloon on saatavilla!
Ihan ensimmäisenä:
Sinun tulee saada apua! Viiltely on merkki siitä, että voit todella huonosti. Ajatuksesi siitä, että ongelmasi eivät olisi ”valid”, jos et viiltele, ovat merkki siitä, että voit todella huonosti. Sillä sinun tulisi tietää ja uskoa, että sinusta välitetään, sinä olet tärkeä ja sinun asiasi ovat tärkeitä!
Hakeudu siis nopeasti avun piiriin. Kävele heti koulukuraattorille, terveydenhoitajalle tai nykäise kouluvalmentajaa hihasta. Kerro opettajalle, vanhemmalle tai kaverisi luotettavalle vanhemmalle, mikäli voimavarasi eivät yksin riitä avun hakemiseen. Voit myös soittaa terveyskeskukseen ja kertoa asiasi; terveyskeskuksessa työskentelee psykiatrisia sairaanhoitajia, jotka osaavat myös auttaa sinua asiasi kanssa eteenpäin. Voit aina olla myös yhteydessä nuorisoasemiin! Ne ovat todella hyviä paikkoja, joissa on osaamista juuri sinun tilanteesi kaltaisiin ongelmiin. Ne ovat maksuttomia ja luotettavia paikkoja.
Esimerkiksi täällä Vaasassa toimii nuorisoasema Klaara ja Pietarsaaressa Fiilis. Fiiliksessä saa asioida nuoret Jeppiksestä, Pedersörestä, Luodosta ja Uudestakaarlebyystä.
Yhteyden saat Klaaraan tästä.
Fiilikseen tästä.  Voit myös soittaa tai laittaa viestiä numeroihin 040 8051216 (David Sandström)  TAI 040 1594260 (Linda-Marie Lindell)
Viiltely on mahdollista lopettaa! Uskon kuitenkin, että ansaitset tukea sen lopettamiseen. Sinä tarvitset ohjeistusta ja apua uusien ajatusmallien ja toimintojen omaksumiseen, jotta löydät toisia keinoja vaikeiden tunteiden käsittelyyn. Tarvitset myös apua konkreettisesti niihin tilanteisiin, joissa haluaisit viillellä, mutta joissa olet nyt päättänyt valita toisin.
Jos sinulla nyt tulee impulssi, että haluaisit viiltää, hae pakastimesta jääpala ja hiero sitä kohtaan, jota olet yleensä viiltänyt. Voit myös napauttaa kumilenksua aina ihoa vasten, kun halu viiltää iskee. Vaihtoehtoisesti voit myös huuhdella kädet tai kasvot kylmällä vedellä tai hyppiä esimerkiksi hyppynarulla hetken täydellä teholla. Nämä voivat kuulostaa tyhmiltä neuvoilta, mutta ne perustuvat fyysisyyteen eli siihen, että saat voitettua voimakkaan fyysisen tuntemuksen avulla itsellesi aikaa, jolla voit voittaa yllykkeen viiltämiseen.
Vältämme yleensä palvelussamme ulkoisten linkkien käyttöä, mutta tässä tapauksessa uskon, että hyötyisit kovasti mielenterveystalon viiltelyn omahoito-ohjelmasta, joka sisältää hyödyllistä apua ja työkaluja asioiden työstämiseen.
En kuitenkaan usko, että internetissä tehtävä omahoito-ohjelma on ensisijainen hoito ja tukimuoto sinulle, mutta uskon, että se auttaa sinua alkuun ja käynnistää sinussa viiltelyn lopettamisen prosessit. Olisi kuitenkin tärkeää saada sinulle apua, jotta pääset työstämään niitä asioita, mitkä viiltelyn takana ovat. Viiltely on siis oire, eikä syy olollesi.
Muista, että olet kaiken hyvän arvoinen. Sinulla ja sinun hyvinvoinnillasi on väliä. Tämä hetki, tämä päivä eivät jatku ainiaan. Toivon, että jonain päivänä pystyt katsomaan taaksepäin näitä hetkiä ja olet ylpeä itsestäsi, että valitsit itsesi ja hait apua.
Muista, että ammattilaiset eivät tuomitse sinua tai vähättele ongelmiasi. Sinun ei myöskään tarvitse hävetä mitään.
Olethan yhteydessä, mikäli sinulla jäi vielä jotakin mielen päälle.
Ja hei, jos jouluna ahdistaa ja tarvitset välitöntä juttuseuraa, voit hyödyntää sekasin chat:iä!
Voit soittaa myös MLL:n lasten ja nuoorten puhelimeen numeroon 116 111 . MLL päivystää jokaikisenä vuoden päivänä, eikä puhelusta tule maksuja. Nämä tukitahot on olemassa just sua varten. Esimerkiksi pahimmalla hetkellä, jolloin viiltelyn halu on kova, voitkin soittaa MLL:n puhelimeen. Voit soittaa myös muuten ja jutella tilanteestasi.
Toivon sinulla levollista ja rauhaisaa mieltä ja tsemppiä.
Lähetän myös paljon halauksia,
Stinke