Suhtautumisen muutos omaan vartaloon
08.04.2025
Minulla on tapahtunut melkoisen iso muutos omaan kehoon suhtautumisessa viime aikoina. Olin vielä puoli vuotta sitten hyvin epävarma itsestäni, ja olin vahvasti sitä mieltä, ettei vartaloni ole kaunis, ja etten varmaan edes uskalla näyttää sitä pojille. En ollut siihen mennessä kokenut seksiä kertaakaan. Kun sitten aloin olla yhden pojan kanssa, olin tosiaan vähän pelokas, kun ajattelin, miten uskallan riisuutua hänen edessään. Poika huomasi sen, ja puhuimme asiasta. Hän sanoi, ettei minun pidä ajatella negatiivisia ajatuksia vartalostani, ja että hän haluaa nähdä minut alastomana. Rohkastuin sitten ottamaan myös alusvaatteet pois. Alkoi tuntua ihan luonnolliselta olla ilman vaatteita siinä hänen edessään. Sillä kerralla hän ei vielä edes koskettanut minua, koska olimme sopineet niin. Muutama päivä sen jälkeen hän alkoi sitten hyväillä minua. Se tuntui heti oikein mukavalta, ja aloin haluta sitä lisää. Pian sen jälkeen meillä alkoi olla seksiä. Olen saanut siitä paljon nautintoa, ja haluan sitä aika usein. Nyt tuntuu ihmeelliseltä, mistä oikeastaan johtui se ajatus, että minusta ja vartalostani ei tulla tykkäämään. Peilistä itseäni katsoessani olen huomannut, että en näytä ollenkaan hassummalta. Onkohan tämänkaltainen tapahtumien kulku kuinka yleistä tyttöjen kohdalla? Onko teillä tietoa, mikä saa aikaan sellaiset negatiiviset ajatukset itseä ja vartaloa kohtaan, joita minäkin tunsin? Itse en osaa sanoa siihen mitään järkisyytä. Ajattelin vaan, että pojat eivät minusta välitä.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
16.04.2025
Moikka ja kiitos yhteydenotostasi!
Onpa ihana kuulla, että olet oppinut pitämään omasta kehostasi ja ulkomuodostasi. On tärkeää oppia arvostamaan omaa kehoaan (myös muista, kuin ulkonäöllisistä syistä!), sillä kehosi on sinun kotisi, joka kulkee mukanasi alusta loppuun saakka.
On hienoa, että olet löytänyt rinnallesi ihmisen, joka on saanut sinut kokemaan olosi hyväksi ja itsevarmemmaksi omassa kehossasi. On kuitenkin myös tärkeää, että kunnioitat kehoasi myös itse; toisin sanoen ota poikaystäväsi kehut ja ihailu vastaan ja anna niiden helliä sinua, mutta älä perusta kehollista suhdettasi hänen ihailunsa varaan vaan muista, että sinun kehosi tai sen arvo eivät ole sidottuja kenenkään muun sanomisiin tai ihailuihin! Kehosi on arvokas, kaunis ja sinun!
Nykypäivänä ulkonäköpaineet ovat etenkin nuorilla kovat; mm. sosiaalinen media pursuaa toinen toistaan kauniimpia ihmisiä, joihin saatamme verrata itseämme alitajuisestikin. Epävarmuudet voivat kuitenkin olla myös syvemmällä, jolloin sisäiset epävarmuutemme, pelkomme kelpaamattomuudesta tai omasta arvostamme voivat näkyä myös suhteessa omaan ulkomuotoomme. Toisaalta nuoruuteen kuuluu erilaiset epävarmuudet; olenko ok, pidetäänkö minusta ja niin edelleen.
Oli syy sinun epävarmuuksiesi takana mikä tahansa, nauti nyt omasta kehostasi ja tästä orastavasta tietoisuudesta siitä, että sinä ja kehosi olette tosi hyvät!
T. Stinke