Ikäero
21.01.2025
Oon 15 ja täysi-ikäinen poika tykkää musta tai ainaki luulen nii. Mulla on ehkä myös tunteita häntä kohtaan. Ei olla varsinaisesti juteltu ikinä mit ainaku nähää jossai nii tulee katsekontakti ja sillee se on aika hyvännäkönen jne. Oon siis kuullu monilta et se ois kiinnostunu musta jaois joskus halunnu pyytää uloski. En tiiä mitä teen. Laitoin samasta asiasta syyskuussa kysymyksen ja sama ongelma vieläki menos Junnu taas
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
04.02.2025
Heippa ja tosi kiva että otit meihin uudestaan yhteyttä!
Olen tosi pahoillani, että olet joutunut odottamaan vastausta kohtuuttoman pitkään, vastaukseni ei ollut jostakin syystä aiemmin tallentunut tähän. Onneksi huomasin sen nyt. Toivottavasti vastaus silti tavoittaa sinut vielä! <3
Tekstistäsi ei ilmene, minkä ikäisestä pojasta oikeastaan on kyse? Kävin kaivamassa nettipalvelustamme aiemman kysymyksesi syyskuulta. Syyskuisessa vastauksessani keskityn ikäeron pohtimiseen mm. laillisuuden näkökulmasta. Koska ajatukseni ja tietämykseni niiden suhteen ei ole muuttunut, voit lukaista edellisen vastauksen täältä. On tärkeää, että tiedostat yhä ikäeronne!
Tässä vastauksessani haluan kuitenkin enemmän keskittyä sinuun, sinun tunteisiisi, ajatuksiisi, kasvuusi ja kehitykseesi. Kerrot, että täysi-ikäinen poika on mahdollisesti kiinnostunut sinusta, ja sinäkin ehkä hänestä. Katseenne kohtaavat ohittaessanne toisenne (tämä on kyllä mahdollinen merkki ihastumisesta, olet oikeassa!), pidät häntä hyvännäköisenä ja kuulopuheiden mukaan hän on kiinnostunut sinusta ja olisi halunnut pyytää sinua uloskin! Mutta mitä sinä itse oikeastaan tunnet tai ajattelet tästä kaikesta? Ilman empimistä? Ehkä-sanan käyttö viestii, että olet epävarma omista tunteistasi. Eikä mikään ihme, eihän kukaan voi tietää pitääkö tai eikö pidä jostakusta, jonka kanssa ei ole koskaan puhunut mitään!
Toki voimme viehättyä ulkonäöstä, mutta se ei kerro ihmisen persoonasta, mielenkiinnonkohteista, arvoista tai luonteesta paljonkaan. Ulkonäön kautta voimme toki päätellä joitakin asioita; huolehtiiko toinen itsestään, pitääkö hän mahdollisesti urheilusta, viestiikö hän jotakin vaatteillaan? Viestiikö kävelytapa itsevarmuudesta vai kenties siitä, että henkilö on rauhallinen, jopa verkkainen? Pelkän ulkonäön perusteella emme kuitenkaan ihastu ihmisen persoonaan;  pelkkä hyvä ulkonäkö pidemmän päälle kerro vitsejä, tue tai auta tiukoissa paikoissa tai herätä luottamusta.
Haluankin herätellä sinua miettimään, onko tässä siis kyse tuosta täysi-ikäisestä pojasta, vai siitä, että hän on kiinnostunut sinusta? Mikäli kukaan ei olisi sanonut sinulle hänen olevan kiinnostunut sinusta, ajattelisitko silti häntä? Vai onko käynyt niin, että olet kiinnostunut pojasta siksi, että hän on kiinnostunut sinusta? Joskus käy niin, että ihastumme juuri niihin ihmisiin, jotka ovat ihastuneita meihin. Toisin sanoen meihin kohdistuva kiinnostus imartelee ja tuntuu hyvältä. Eikä siinäkään ole mitään väärää tai tarkoita, että ihastumisen tunteet eivät olisi oikeita.
Nyt, kun tunteesi ovat epävarmat ja epävarmalta vaikuttaa sekin, mitä hänestä oikeastaan tahdot, on tilanne siitä hyvä, että voit keskittyä rauhassa miettimään asioita, joita esim. ylipäätään seurustelulta tai tulevalta poikaystävältäsi toivot. Kun sinulle itsellesi on selvää millaisista asioista haaveilet &  mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä, on sinun helpompi havaita, mikäli jokin ihmissuhde ei ole sinua varten. Ihastumiset usein iskevät niin sanotusti puun takaa siten, että emme ehdi juuri lainkaan valmistautua. Silloin tunteemme voivat jo vaikuttaa ajattelu, - ja reagointikykyymme. Siksi on hyvä miettiä rationaalisesti asioita etukäteen!
Tilanteenne on sikäli siitäkin kinkkinen, että teillä on ikäeroa ja sinä olet alaikäinen. Haluaisin siis neuvoa sinua olemaan tekemättä mitään. Yksi vaihtoehdoista nimittäin on, että annat asioiden olla niin kuin ne ovat nyt. Kuulostelet omia tunteitasi, nautit mahdollisista perhosista vatsassasi ja annat niiden piristää arkipäiviäsi. Katsot, tekeekö hän aloitteita johonkin suuntaan ja toimit sen mukaan, miltä kussakin hetkessä tuntuu. Voihan nimittäin myös olla, että hän odottaa, että saat lisää ikää. Ehkä häntäkin mietityttää ikäeronne, ja hän haluaa kunnioittaa sitä. (Toivon asian olevan näin!) Ehkä hän lähestyy sinua, kun olet vanhempi?
Koska olet alaikäinen ja kiinnostuksesi kohde on täysi-ikäinen, en voi rohkaista sinua etenemään. Seurustelussa ei sinänsä ole ikärajaa, mutta seurusteluun hyvin usein täysi-ikäisillä ihmisillä kuuluu seksi. Sinä olet alle suojaikärajan (16-vuotta ja mikäli pojalla on sinuun auktoriteettisuhde, niin 18-vuotta), joten teidän seurusteluunne seksi ei voisi kuulua. Haluan kuitenkin uskoa, että mikäli juuri teidän kahden välisen suhteen tulee tapahtua, tapahtuu se sitten, kun olet saanut kasvaa ja kehittyä kypsemmäksi.
Toisaalta ette tunne toisianne, ja siksikin on vaikea neuvoa sinua tai teitä eteenpäin. Etäältä sinun on vaikea tietää, kuinka todellisuudessa tulisitte toimeen tai juttuun keskenänne, millainen tunne tai olo sinulle tulee hänen seurassaan tai kohtaavatko esimerkiksi arvomaailmanne. Tällä hetkellä teillä on mahdollisesti vain mielikuvia toisistanne.
Yleisesti ottaen, mikäli haluat tutustua jatkossa johonkuhun sinua kiinnostavaan ihmiseen, voit alkaa moikkailla häntä tavatessanne. Moikkailusta on pieni matka jutusteluun. Voit vaikka kommentoida jotakin yleisluontoista asiaa. Useimmiten ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita jostakusta tietystä ihmisestä, tarttuvat pienimpiinkin mahdollisuuksiin aloittaa jutustelu. Sinun ei siis tarvitse keksiä mitään tajunnanräjäyttävää keskustelun aloitusta, vaan useimmiten jään murtaminen auttaa. Tutustumisen avulla sinulle parhaiten selviää, mitkä ajatuksesi hänestä ovat. Parhaassa tai pahimmassa tapauksessa sinulle käy selväksi, että ihastumista joko on tai ei ole molemmin puolin. Ihastumisen ollessa molemminpuolista, voi se johtaa ihanaan rakkaustarinaan, kauniisiin hetkiin ja muistoihin. Mikäli ihastuminen on yksipuolista, vapautuu tämän tiedon jälkeen paljon resursseja törmätä johonkuhun tyyppiin, jonka kanssa kaikki meneekin yksiin!
Toivottavasti tästä oli mitään apua. Otathan uudestaan yhteyttä, mikäli jokin asia vielä askarruttaa, tai haluat funtsia asioita yhdessä.
Halit,
t. Stinke