Olla toiselle oikeasti tärkeä
07.03.2025
Sain paljon äidiltäni rakkautta, mutta vanhempani ovat oppimattomattomia. Minulle oli tärkeää ylioppilaskirjoitukset ja päästä yliopistoon. Yliopisto oli mielestäni todella ihmeellinen asia. Oli selvää, ettei vanhempani sellaisessa osanneet neuvoa. Ei myöskään ollut juuri kavereita eikä sisaruksiakaan. Olin aktiivinen ja kävin eri tapahtumissa ja tutustuin sitten akateemisiin ihmisiin. Äidiltä saamani rakkauden kohdistin näihin ihailemiini maistereihin; luulin, että kun minä arvostan heidän opintoja, niin he arvostavat minua, että minäkin haluan maisteriksi. Näin olin yhden varatun naisen lähellä ja loin toiseen miesmaisteriin lämpimät välit sillä, että arvostin heitä.Siis ajattelin, että olen heille yhtä arvokas kuin äidillenikin, koska arvostan heidän opintojaan. No, tämä nainen otti minusta harjoitteluhyödyn irti ja käytti rakkaudennälkääni hyväksi. Ja tämä mies luuli taas, että olen huippuekonomiksi pystyvä. Kun näin ei ollut, hän rikkoi "ystävyytemme". Haluaisin olla oikeasti jollekin naiselle rakas, niin että hän on kiinnostunut minusta aidosti, sekä rakastaa minua pyyteettömästi. Samaa haluaisin olla tälle naiselle. Olen 28 ja minulla ei ole koskaan ollut tyttöystävää. Tämä on raskasta, koska minua ei tuettu tyttöystävän saamisessa, ja jos ajattekin jotain harrastusta, päällimmäisenä ajatuksena on vain tällaisen naisen saamisen sekä yhdyntä hänen kanssaan. Eilen olin yhdessä poliittisessa tapahtumassa ja heti tuli vain mieleen katsoa millaisia naisia siellä on. Kun naisia ei näyttänyt olevan meinasin lähteä tapahtumasta pois, mutta sitten ajattelin, että naisen saaminen ei voi olla vain pääajatukseni, joten menin juttelemaan yhdelle miehelle ja ehkä meistä tuli ystävät. Miten olen näin rakkauden nälkäinen ja missä tavata naisia jotka ovat vapaita? Haluaisin pääasiassa olla vain "tyttöjen", naisten lähellä. Haluaisin rakastavan naisen ja saada jonkin sellaisen harrastuksen vaikka politiikka jota haluan tehdä ilman vaikka siellä ei olisi sopivaa naista. Pääsin kyllä yliopistoon, mutta sieltä ei kivaa opiskelijatyttöä tullut. Niin keskityin vain opintoihini ja valmistuin keskitason papereilla maisteriksi.Mutta seurustelukumppanin saaminen ei vieläkään ole helppoa. Minulle kelpaisi vaikka kaupan kassa kun olisin oikeasti rakastettu. Tämä nainen käytti vain rakkaudennälkääni ja hänen arvostamistani hyväksi; ei hän tainnut minusta ollenkaan pitää, edes vähän. Nyt hänen opintonsa ei tunnu enää missään. Tuntuu vain pahalta, että tunteeni molempiin ihmisiin, ei ollut heidän puoleltaan aitoa välittämistä. Kiitos. Väärä tunne varattuihin
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
18.03.2025
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Ihana kuulla, että olet saanut osaksesi äidin rakkautta ja olet saanut kokea olosi rakastetuksi! On myös hienoa, että olet seurannut omaa kutsumustasi ja tietäsi yliopistoon, vaikka et kokenutkaan saavasi tarvitsemaasi kannustusta tai neuvontaa vanhemmiltasi. Mikäli vanhempasi eivät ole yliopistoa käyneet, ei heillä mahdollisesti ole ollut tietoa, taitoa tai näkemystä tukea sinua siinä asiassa.
Tekstistäsi kuultaa arvostuksesi opintoja, uraa ja akateemisuutta kohtaan. Sivistyksen arvostamisessa ei ole mitään pahaa – päinvastoin! Sivistys on hyve! Ihmisissä on kuitenkin paljon muitakin ominaisuuksia kuin työ, oppineisuus tai tiedon jano. Aina sivistynytkään ihminen ei ole sydämeltään sivistynyt, ja toisin päin. Oppimattomuus ei aina ole oma valinta, vaan siihen liittyy moninaisia asioita, joihin ei kaikkiin itse voi edes vaikuttaa. En siis sinuna soimaisi vanhempiasi oppimattomuudesta; ethän ylenkatso heitä siksi, että sinulla on akateeminen tutkinto ja heillä ei ole? Ainakin äidilläsi on ollut kyky rakastaa ja se on todella hieno kyky se!
On ymmärrettävää ihailla ja katsoa ylöspäin ihmisiä, joiden tekemisiä tai ominaisuuksia ihailee. Onkin todella kurja kuulla, että olet menettänyt ihailemasi ystävän ja koet tulleesi rakkaudessa hyväksikäytetyksi. Oletko keskustellut heidän kanssaan asiasta, kuinka he ovat asian kokeneet? Toisten tekemisten arvostaminen tai ihaileminen ei pelkästään merkitse rakkautta. Meidän on myös hyvä muistaa, että kukaan ei ole meille mitään velkaa: vaikka kuinka ihailisimme toista ihmistä, ei meidän osoittamamme ihailu velvoita toista ihailemaan meitä. Kipeää se silti tekee. Sydänsurut kuitenkin kuuluvat elämään ja voivat parhaimmillaan kertoa asioita meistä meille itsellemme: mitä tarvitsemme ihmissuhteiltamme? Mitä kaipaamme läheiseltä ihmiseltä?
Rakkauden ja hyväksynnän nälkä on ymmärrettävää ja ihmisille melko ominaista. Sinäkin olet hakenut hyväksyntää ja arvostusta mm. opinnoillesi toisilta akateemisilta ihmisiltä. Sinuna lähtisin kuitenkin nyt hakemaan arvostusta itse itseltäsi. Arvostatko sinä itse itseäsi, opintojasi sekä sitä, mitä edustat ja olet? Kun itse opit arvostamaan itseäsi ja hyväksyt itse itsesi, voikin käydä niin, että muiden hyväksynnän ja arvostuksen tarve vähenee. Kirjoitit kohdistaneesi äidiltäsi saamasi rakkauden maistereihin arvostuksen toivossa; nyt ehdotankin, että palauttaisit äidiltäsi saamasi rakkauden takaisin äidillesi? Antaisitkin arvostusta ja tunnustusta äidillesi sellaisten ihmisten sijaan, jotka eivät anna arvostusta ja tunnustusta sinulle?
Ei ole lainkaan tavatonta, että et ole seurustellut vielä koskaan elämässäsi. Nykyaikana ongelmana on usein ihmisten kohtaamattomuus; seurustelua toivovat eivät välttämättä kohtaa. Se, että et ole seurustellut vielä, ei tarkoita sitä, ettet koskaan tulisi seurustelemaan. Sinun tulee vain löytää sellainen ihminen, jonka kanssa kemiat, arvot ja tarpeet kohtaavat. Etsintä ei ole suurimmalle osalle helppoa: se vaatii sattumuksia, ponnistelua ja sinnikästä mieltä. Älä siis lannistu, vaikka ensimmäisillä treffeillä suuri rakkaustarina ei synnykään. Jonkun toisen kanssa rakkaustarina voikin syntyä! Rakkaudessa kannattaa pitää toivoa yllä ja sydän avoinna.
En tiedä millaista tukea olisit kaivannut tyttöystävän saamiseksi? En usko, että tämänkaltainen tukeminen on länsimaisessa kulttuurissa ja yhteiskunnassa kovinkaan yleistä. Olemme usein hyvin omillamme, mitä rakkauselämään tulee. Nyt aikuisena ihmisenä on hyvä ottaa oma elämä ja tarpeet haltuun, eikä odottaa, että muut tekevät sitä puolestasi. Sinä itse olet vastuussa omasta elämästäsi. Mikäli kaipaat tukea läheisiltäsi, on hyvä sanoittaa se heille: he eivät välttämättä tiedä, että ylipäätään kaipaisit tukea!
On hienoa, että jaksat kaikesta turhautuneisuudestasi huolimatta olla aktiivinen ja mennä tapahtumiin. Onkin tärkeää, että pidät mielesi ja elämäsi virkeänä. Näin saat elämääsi sisältöä ja muuta ajateltavaa ja samalla nostat mahdollisuuksiasi tavata potentiaalinen kumppani. Mikäli haluat tehdä lähestymisen helpommaksi, voit alkaa käydä sinkkutapaamisissa! Sinkuille järjestetään usein sinkkuristeilyjä, pikadeittejä ja muita tapahtumia. Toki sinkkuihin voi tutustua myös erilaisissa deittisovelluksissa, mutta näihin saattaa liittyä joitakin riskejä (esim. onko toinen se, joka sanoo olevansa), joista tulee olla tietoinen.
Seksuaaliset ajatukset ja toiveet ovat myös inhimillisiä. Onneksi yksin tai sinkkuna olemisen ei tarvitse tarkoittaa seksitöntä elämää. Sinulla on nyt oiva aika oppia tuntemaan oma seksuaalisuutesi ja nautintosi!
Toivon sinulle rakkaudentäyteistä kevättä!
T. Stinke