akut p-piller, sockerpiller ( SVARA SNABBT!!)
13.03.2022
Hej! Jag äter mellanpiller. På andra eller tredje raden så hade jag glömt ett piller 3,5 timmar försent och hade samlag på morgonen och skulle ta piller på kvällen. Så tog ett akut p-piller följande dag.Men nu undrar jag om jag måste/ska hoppa över mina sockerpiller och börja direkt på nästa karta eller är det okej att jag tar sockerpillren, vad rekommenderar ni/vad måste/ska jag göra.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.03.2022
Hej,
Jag föreslår att du tar sockerpillren precis som vanligt. Du har gjort allt du har kunnat i och med att du tog dagen efter pillret, så risken att du skulle bli gravid är hur som helst väldigt liten.
Kom ihåg att det kan hända att din blödning kan vara annorlunda än "normalt" eftersom du tog akut p-pillret, och att man i vissa fall kan få mellanblödningar eller att blödningen inte dyker upp då den borde göra det. Men dessa saker kan man inte förutspå utan man måste ta det som det kommer. Om tre veckor skall du göra ett graviditetstest bara för säkerhets skull, men jag tror som sagt att du kan vara helt lugn.
Kram,
Tessi