Är jag gravid?
24.03.2018
Hej! Jag är rädd att jag är gravid. Jag har inte haft sex och jag har inte varit ens med pojkar. Min mens har inte heller börjat. Men Jag onanerar väldigt mycket. Jag har väldigt mycket huvudvärk och sjuk mage. Min humör växlar väldigt mycket kan det bero på puberteten? Kan man bli gravid om man onanerar? Hur ska man onanera? Onanerar jag fel? Kan man bli gravid om inte mensen har börjat? Är jag gravid? Rädd

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.03.2018
Hej.
Om du inte har haft sex med någon så behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid. Man kan inte bli gravid om man inte kommer i kontakt med spermier, och om du inte har sex så finns det inget sätt för dem att ta sig upp i dig. Att onanera är helt säkert, och du kan inte bli gravid av det.
Alla tjejer onanerar lite olika. Huvudsaken är att det känns skönt för dig. Vissa tjejer smeker sig ovanpå klitoris och blygdläpparna, medan andra tycker om att sätta in fingrar eller någonting annat i slidan. Det finns inget som är "rätt" eller "fel" så länge du själv tycker att det är skönt.
Det att du är trött, och att ditt humör växlar mycket beror antagligen på att du är i puberteten. Det är mycket som händer i kroppen då. Försök att vara snäll med dig själv. Det kommer att jämna ut sig med tiden. Huvudvärken och magsmärtan kan jag inte säga vad beror på, men det är viktigt att man både sover och äter regelbundet för att kroppen skall fungera på bästa sätt. Om det är någotning som besvärar dig mycket så tycker jag att du skall diskutera saken med din skolhälsovårdare.
I princip kan man bli gravid innan man har fått sin första mens, om samlaget sker just i det skedet då man har ägglossning. Men det förutsätter ändå att man skall ha sex för att det skall hända. Så du behöver inte oroa dig.
Bra att du frågar då det är någonting som bekymrar dig <3
Kram
Tessi