Blir jag gravid? Akut svar!!!
22.12.2024
Hej bästa ni! Jag hade sex med en kille idag och jag undrar om jag kan vara gravid, vi använder kondom och han kom in innan han drog ut (vi hade en kondom) Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Han fick utlösning så tidigt kanske bara 1 minut vi gjorde och han fick utlösning. Jag tog mina piller varje dag men inte samma tid varje dag. Men har aldrig missat ett piller.
Borde vara orolig?
Måste jag ta akut p piller?
Jag gjorde också som de kallar ballongtest på kondom som vi har använt men det var hel, det kommer inte vatten ur
Jag vet inte vad ska jag göra nu är så orolig Oroligtjej
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
23.12.2024
Hej!
Nej du behöver verkligen inte vara orolig eftersom p-piller skyddar mot graviditet och kondom likaså. Även om ni endast hade använt en av dessa två hade du inte behövt oroa dig för graviditet. Nu använde ni ju både och. Dubbelt skydd alltså.
Det är bra om du tar dina p-piller vid ungefär samma tidpunkt varje dag men det är ingen fara även om det inte är helt exakt. Ett bra sätt att komma ihåg att ta sina p-piller är att ha en daglig påminnelsen på telefonen eller att göra det i samband med något annat som du gör varje dag vid ungefär samma tidpunkt. Du behöver oavsett inte oroa dig för att vara gravid just nu. Akut p-piller tar man endast om man haft oskyddat sex, helt utan någon form av preventivmedel alltså.
Det är helt naturligt för en kille att få tidig utlösning även om det kan kännas frustrerande i stunden. Om du och den här killen har sex igen kan ni istället fokusera på andra former av sex, intimitet och beröring innan ni har penetrationssex ifall ni vill hålla på en längre stund.
Du kan vara riktigt lugn.
Kram och god jul <3
Rosanna