Chans för graviditet?
08.04.2018
Hej!
Nu är det så att jag är rädd att jag är gravis och undrar hur jag skall sköta det.
Jag hade sex med min pojkvän utan skydd, fast han drog ut den innan han kom. (Men det finns ju chans att det kommit lite spermier tidigare också.) Jag hade nog tagit mina piller 7 dagar före på rätt tid, men sex dagar tidigare så hade jag dålig mage och spydde, så jag är rädd att pillret inte hölldes i kroppen? Och då finns det ju en chans att jag är gravid.
Jag har inte haft mens på över ett år, för så länge har jag gått på pillerna. Så jag skulle inte märka att jag var gravid på något sätt. Ja tog inget dagenefterpiller, för jag tänkte inte på saken förens en vecka senare.
För att snabbast få veta om jag är gravid, kan jag ta ett graviditetstest? eller kan jag sluta med pillrena? Var kan jag isf köpa ett test och hur mycket kostar det?
Jag har pratatmed pojkvännen och en kompis men kan inte sluta tänka på saken, vill inte gå runt och oroa mej...
Tack. Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.04.2018
Hej.
Risken att du skulle vara gravid är inte stor. Om det var sex dagar innan sexet som du kräktes, så borde ett tillräckligt nästan ha hunnit byggas upp pånytt tills sexet. Det är givetvis flera olika faktorer som inverkar, men summan är att det skall krävas ganska mycket otur för att detta semi-oskyddade sex där han inte kom i dig skulle resultera i en graviditet.
P-piller funkar ju på två olika sätt, dels förhindrar de ägglossning, och dels gör de sekretet i livmoderhalsen tjockt och svårt för spermierna att ta sig igenom. Vi vet ju inte om pillret du tog hann tas upp av kroppen eller inte, men om vi tänker oss att du hade glömt pillret helt och hållet så hade du ändå ätit piller efter det i 5 dagar innan sexet, där han som sagt inte fick utlösning i dig. Det är givetvis sant att man kan bli gravid av försatsen, men i ditt fall är det så många faktorer som är osäkra så en graviditet känns osannolik.
Eftersom du inte har mens alls så är det bästa om du skulle testa dig. Jag skulle då vänta tills du har haft paus (då din tömningsblödning i normala fall skulle komma). Graviditeten märks inte direkt med ett urinprov utan man måste vänta tills den framskridit ett par veckor för att hormonhalten skall bli så hög att den syns i urinet. D.v.s. 2-3 veckor. Så mitt råd är att du väntar tills det gått 3 veckor sedan ert semi-oskyddade samlag och då testar du dig. Graviditetstest kan du köpa på apoteket eller i nästan vilken butik som helst. De kostar runt 5 euro. Om du inte har råd så kan du också gå till din skolhälsovårdare eller hvc och be dem lägga en remiss till graviditetstest. Du får då lämna ett urinprov vid laboratoriet och kan ringa om svaret senare samma dag.
Det ordnar sig.
Kram
Tessi