Glömt ppiller
02.04.2018
Hej, Jag äter diza p-piller och den senaste 1,5 veckan har jag lyckats glömma 3 piller och 2 av dem for över 36h innan jag kom på det. Dehär pillerna jag glömde är i mitten på kartan och jag har haft oskyddat sex ett x antal gånger med min pojkvän, även samma dagar som jag glömt p-piller. Jag är inte orolig jag är gravid men hur stor är risken?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.04.2018
Hej.
Med tanke på att du har glömt flera piller så måste du skydda dig med kondom i sju dagar tills du pånytt har byggt upp ett tillräckligt skydd. Eftersom du har haft oskyddat sex under tiden du glömt dina piller så kan man inte bortse från risken att du KAN vara gravid. Det går egentligen inte att säga någon procentuell risk, bara att det finns en risk och att du måste följa upp saken. Så jag rekommenderar att du nu använder kondom i en vecka, och att du sedan gör ett graviditetstest ca. 3 veckor efter ditt senaste "oskyddade" samlag. (så om du råddade med pillren och glömde bort typ igår, så testar du dig om tre veckor. Bara så att man säkert vet ifall du skulle ha blivit gravid.) Eftersom du äter p-piller så kommer du sannolikt att få blödning på din pillerfria vecka i vilket fall som helst, så den kan inte tolkas till 100% som att du inte är gravid.
Använd kondom. Fortsätt med pillren. Testa dig om tre veckor.
Vi hoppas på det bästa.
Kram
Tessi