Gravid
03.12.2022
Hej! Jag övertänker allt nu men min mens är sen med 3 dagar och jag är rädd att jag är gravid fast jag har inte haft sex. Jag och min pojkvän har runkat och fingrat varandra,tänk om han hade spermier på hans fingrar då han fingrade mig kan jag vara gravid då? Vi hade kläder på oss och liksom hade torrsex, jag kännde att han fick utlösning för det blev varmt på mitt inre lår kan sperma komma genom kläder? 789

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.12.2022
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Man blir inte gravid på det sätt som du beskriver. För att man skall bli gravid måste spermierna komma in i slidan och sedan vara tillräckligt livskraftiga för att kunna simma upp i livmodern och äggledarna för att befrukta ägget, vilket inte är sannolikt om spermierna skulle ha överförts först från penisen till handen och sedan via handen in i slidan (och han hade nog märkt om han hade haft massor av sperma på handen innan han började fingra dig). Inte heller kan spermier ta sig igenom flera lager av kläder och sedan simma upp i dig. Givetvis är tyg inte så tätt att det skulle kunna användas istället för en kondom - men så länge killen inte har varit inuti dig med sin penis så kan du nog vara lugn.
Det är inte ovanligt att mensen är sen. Den kommer nog.
Kram,
Tessi