Gravid?
06.10.2024
Hej! Hur stor risk är det att jag ska vara gravid.
Var på en resa med min pojkvän och veckan före och under resan var jag utan p piller. Och tog graviditets test ca. 4 veckor efter men det var negativ. Men mina bröst ömmar sedan dess och är svullna eller växt vad kan det bero på. Gör ganska ont ibland . Har haft p piller i 8 år. Nervös

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.10.2024
Hej,
Du skriver att du var utan p-piller under er semester och veckan före, och att du tagit ett negativt test 4 veckor efter detta. Om testet då visade negativt och du under de senaste veckorna har ätit dina piller som du borde eller på annat sätt skyddat dig då ni har haft sex så behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid. Min gissning är att dina bröst är ömma eftersom de ännu reagerar på att du var utan piller under ett par veckor. Som du vet så reagerar brösten mycket på variationer i hormonnivåerna (och det är ju därför de kan bli ömma och svullna då man är gravid) men i detta fall beror det antagligen på att du lämnade bort pillren.
Kram,
Tessi