Gravid?!
10.03.2025
Hej , jag är 15 och är rädd att jag är gravid. Jag går på ppiller men hade oskyddat sex med min pojkvän. Är inte säker om pillerna hade hunnit verkat tillräckligt länge för att skydda mig..
Måste föräldrarna veta ifall man gör abort ifall det nu är så att jag är gravid? Kuk
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca Vastaa
19.03.2025
Hej och tack för din fråga!
Nu vet jag inte hur länge du hunnit äta p-piller innan ni hade sex, så det är omöjligt för mig att säga om det finns risk för att du blivit gravid eller inte. Från att man börjar äta p-piller tar det sju dagar innan man är skyddad mot graviditet. Ifall du tagit p-pillrena i mindre än sju dagar innan det oskyddade samlaget, så finns det en risk för att du kan ha blivit gravid, men det betyder inte att du är det. Om du är osäker, känner dig orolig, eller om mensen blir sen tycker jag att du helt enkelt gör ett graviditetstest så att du vet hur saken faktiskt ligger till. Oroa dig inte i förväg.
Angående din egentliga fråga så är svaret nej – föräldrarna måste inte informeras om en minderårig besluter sig för att göra abort (så länge som den minderåriga kan anses vara tillräckligt mogen för att fatta sina egna beslut) eftersom lagen om abort inte förutsätter föräldrarnas tillstånd till ingreppet. Så, om du skulle vara gravid och vill göra abort, men inte vill att dina föräldrar får veta om det, så måste sjukvårdspersonalen respektera det beslutet.
Men som sagt, oroa dig inte i förväg. Gör ett test, så vet du om din oro är befogad eller inte. Och om du nu skulle vara gravid, så kontaktar du din hälsovårdsstation så hjälper de dig. Allt ordnar sig.
Kram,
Viveca