graviditetsskräck
24.08.2023
hej! har haft ångest nu på senaste tiden över om jag i misstag blivit gravid. Låg med en kille för 3 månader sedan, tog ett dagen efter piller och har haft mens som vanligt i juni och juli. Nu i augusti har jag inte haft mens som vanligt, typ bara som bruna flytningar så det känns som att nånting är snett. Tog ett graviditetstest och det visade negativt, så jag borde inte vara gravid men ångesten släpper ändå inte. Vad ska jag göra, det är så jobbigt att hela tiden gå runt och fundera.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.08.2023
Hej,
Om det var i Juni du hade sex, och efter det har haft vanlig mens OCH gjort ett test som visade negativt i Augusti så är du inte gravid. På den tid som gått sedan du hade sex så skulle det definitivt ha synts på testet så nu kan du släppa den tanken.
Jag kan inte med någon säkerhet uttala mig om varför du fortsätter att stressa över saken trots att du rent logiskt vet att du inte är gravid. Ibland kan det (hur konstigt det än låter) ha att göra med att man har lite delade känslor över sexet (om det t.ex. var en one night stand eller om man efteråt tyckte att det var dumt gjort) då kan graviditets-ångesten fungera lite som ett konkret sätt att själv bestraffa sig själv. Men jag känner givetvis inte till någonting om hur det gick till i ditt fall, så det kan också hända att du helt enkelt övertänker situationen eftersom en graviditet skulle vara olägligt just nu. Men oavsett så kan du slappna av nu och andas, för du är inte gravid.
Det att din mens nu senast var annorlunda än den brukar kan bero på många olika saker, men dagen efter piller är kända för att kunna röra till det med mensen så att den kan påverkas under flera månader framöver. Och som bekant så kan också det faktum att man stressar mycket påverka mensen.
Anta att du hade sex i juni, och att befruktningen skulle ha skett t.ex. i mitten av Juni så skulle din nivå av hcg (graviditetshormon) nu vara runt 36 000 - 170 000, och de flesta graviditetstest kan upptäcka en graviditet då hcg-nivån är över 10-25. Så ditt test skulle definitivt ha varit positivt om du var gravid.
Slappna av och andas.
Kram,
Tessi