Graviditetsskräck
25.08.2023
Jag har hört många berättelser om hur andra blivit gravida trots att de tog sitt p-piller vid rätt tillfälle utan att missa något och gjorde graviditetstester som visade negativt. Hur sannolikt är det här? Jag börjar bli orolig över att mina p-piller inte ska funka som de gör. Samtidigt så undrar jag hur skyddad man är om man går på p-piller och killen inte kommer i dig under själva samlaget, hur sannolikt är det att man blir gravid om han inte kommer i en? Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.08.2023
Hej,
Man hör ofta olika berättelser om hur tjejer har blivit gravida trots att de ätit p-piller, men det är nog sällsynt att det sker. Rätt använda så skyddar p-piller mot oönskad graviditet på tre olika sätt. Dels påverkar hormonerna sekretet vid livmodermunnen så att inte spermierna kan ta sig fram, dels påverkar de livmoderns slemhinna så att den blir för tunn för ett ägg att fastna i och dels förhindrar de att ägglossning sker. Men detta innebär förstås att man skall ta sina piller enligt anvisningarna. För kvinnor som är överviktiga kan det hända att pillren inte är lika säkra, men det är någonting som barnmorskan borde ta ställning till då pillren skrivs ut.
Jag tror att det i de flesta fall har gått till så att personen har missat något piller, haft diarre eller kräkts eller ätit någon annan medicin som har påverkat skyddet. Men det är oftast lättare att skylla på att pillren inte fungerade än att medge att man själv borde ha varit mer noggrann.
Då det kommer till graviditetstester så fungerar de så att de mäter förekomsten av hcg (graviditetshormon) i urinen (eller blodet). Så det är sant att ett test inte kan visa en befruktning direkt efter att den har inträffat eftersom det tar ca 2-3 veckor efter befruktningen innan nivån av hcg har blivit så hög att den kan upptäckas. Men om det t.ex. har gått tre veckor sedan befruktningen så är det osannolikt att testet skulle visa ett falskt negativt resultat.
Visst är det säkrare att ha sex så att killen inte får utlösning inuti en, eftersom mängden spermier då är betydligt mindre - men såvida du äter dina piller som du ska så behöver du inte oroa dig över att de inte skulle fungera.
Kram,
Tessi