H j ä l p
25.03.2018
Jag och min pojkvän använder kondom som preventivmedel. Är nu orolig att jag är gravid. Brukar ha 28-30 dagar lång menscykel. Men har nu gått 26 dagar och jag har fått mens, är nu rädd att detta ska vara en så kallad nid-blödning? Har inte haft oskyddat sex utan använt kondom. Men är orolig att kondomen läckt...

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.03.2018
Hej.
Om din blödning är lika riklig som en vanlig mens så behöver du antagligen inte oroa dig. Nidationsblödningar är faktiskt inte alls så vanliga som man skulle kunna tro (på basen av hur mycket det talas om dem) och tidpunkten skulle i vilket fall som helst vara osannolikt.
Nidationsblödningen innebär en liten blödning som kan uppstå då det befruktade ägget fäster sig på livmoderslemhinnan. Så i normala fall uppstår nidationen mer eller mindre i samband med befruktningen, vilket ju tidsmässigt brukar ske vid ägglossning. Med andra ord ungefär mitt under en menscykel.
Så om blödningen är ungefär som en vanlig mens, så tror jag att det helt enkelt är din mens som är lite tidigare än normalt. Är du orolig kan du ju testa dig. Men i ditt fall skulle jag inte vara det. Ni har ju använt kondom, och om ni inte har märkt att den skulle ha gått sönder eller glidit av så tror jag nog att den har skött sitt jobb.
Kram
Tessi