Ingen mens
07.11.2022
Hej!
Hur normalt är det att man inte får sin mens då man äter minipiller? Jag äter nu "sockerpillren" på kartan och har ännu int fått min mens och har nog ätit dem regelbundet , och i vanliga fall så är min mens ganska regelbunden. Och så undrar jag ifall jag inte får min mens under dessa 4 dagar jag har uppehåll innan jag börjar på ny karta, så ska jag bara påbörja en ny karta även fast jag inte fått min mens?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.11.2022
Hej,
Den typ av piller du äter brukar kallas för mellanpiller. De innehåller endast ett hormon, men kartan innehåller även sockerpiller precis som du skriver. En av de vanligare biverkningarna med dessa piller är att man kan få oregelbundna blödningar, så i vissa fall kan blödningarna dyka upp oväntat och i andra fall inte alls. Det att blödningen uteblir helt händer (enligt bipcksedeln) ungefär en kvinna på 100. Så även om din blödning inte skulle komma medan du äter de gröna sockerpillren så fortsätter du efter det direkt på nästa karta.
Om du nyligen har börjat med dessa piller är det svårt att veta hur dina blödningar kommer att se ut under de kommande månaderna. Det kan hända att du blöder nästa gång du äter sockerpillren, men det kan också hända att du inte gör det. Det får man helt enkelt vänta och se.
Bara att fortsätta på nästa karta efter att du är klar med den du håller på med alltså.
Kram,
Tessi