Kan jag vara gravid
19.01.2024
Hej! Jag hade oskyddat sex i början av december, vid nyår hade jag mens ca en vecka. Jag har p ring och tar ut den efter 3 veckor och låter den vara ute i en vecka för jag byter. Jag tog ut min nuvarande pring i tisdags och idag är det fredag men har fortfarande inte fått min mens. Kan jag vara gravid??

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
22.01.2024
Hej,
Om du har använt din ring hela tiden enligt föreskrifterna, dvs haft den inne i tre veckor och sedan haft den ute en vecka - sedan lagt in en ny, så behöver du inte oroa dig över att du skulle vara gravid. Givetvis är det bra om man använder kondom då man har sex med personer vars eventuella könssjukdomar man inte känner till, men eftersom du använder ring så är du skyddad då det kommer till graviditet.
Jag vet inte hur snabbt din blödning brukar börja efter att du har tagit ut ringen (i allmänhet brukar det ta 2-3 dagar), och jag kan inte ge dig något exakt svar på varför det är annorlunda denna månad jämfört med vad det kanske har varit tidigare. Ibland kan det bero på att man har ätit eller sovit annorlunda, eller att man har tränat eller stressat mer än normalt. Det kan också bero på att man har använt någon medicin som påverkar hormonbalansen. Om din blödning inte ännu har börjat så kan du fundera igenom om du har ändrat på några vanor under den senste månaden, men alltid hittar man inte heller några tydliga samband.
Med andra ord, om du VET att du har haft ringen inne och följt anvisningarna hela tiden så behöver du inte oroa dig. Du skriver också att du hade sex i början av december och att du efter det har haft en bortfallsblödning så det är väldigt osannolikt att du skulle vara gravid. Men givetvis kan du testa dig om det får dig att slappna av.
Kram,
Tessi