Kanske gravid
02.08.2023
Hej, jag har inte fått min mens ännu den är 1vecka försenad och jag har tagit graviditetstest dom visar jätte konstigt vissa visar smått positivt och andra helt negativt, var till labben 2 veckor sedan och ta blodprov men då var bara hcg 0,6. Allt började en månad sedan, vad skall jag göra? Är jag gravid eller ej?
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
03.08.2023
Hej!
Om hCG i blodet är under 0,06 är du inte gravid. Var det så det stod? Under 1 var också ett mätvärde man tidigare hade som gräns. HCG stiger stadigt och snabbt vid eventuell graviditet. Ibland kan faktiskt mensen framskjutas utan egentlig orsak, men kan ofta bero på stress eller annan yttre påverkan. Vissa graviditetstest kan vara lite krångliga och falska, och det låter som om du fått ett dåligt exemplar. Om de resterande varit negativa så kan du lite på dem.
Jag tänker att du ska försöka släppa orostankarna och förlita dig på att mensen kommer snart igen!
Kram!
Malin