Konstig blödning
19.07.2023
Hej!
Jag går på p-piller och hade haft sex med min pojkvän. Jag hade för någon orsak haft ganska torra slemhinnor just den gången så det sved ganska mycket, men det gick över efter en stund så vi fortsatte. Jag brukar ofta ha torra slemhinnor (antagligen biverkning av mina p-piller), men den här gången var det lite extra. Efteråt gick jag och kissade och jag märkte att det var liite ljusrosa på pappret, men jag tänkte ändå direkt att det berodde på blod. Blev genast rädd att det skulle vara något fel på mina p-piller, men det kom sedan inget mer "blod" än så och har gjort några graviditetstest efteråt som varit negativa. Kan det ha varit så att det var slemhinnorna som började blöda lite, eller är det något fel på mina p-piller? ??
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
20.07.2023
Hej,
Det låter som om du hade fått lite lätt blödande slemhinnor efter friktionen under sexet, som blandats med flytningar som sen syntes på pappret när du torkade dig.
Jag tänker att det vore bra att nämna dina torra slemhinnor nästa gång du är på p-piller kontroll. Du ska inte behöva lida av det! Att byta till ett annat p-piller kan vara till stor hjälp! I detta läge kunde du även smörja slemhinnorna med någon salva, alltså lägga lite salva på fingret och smörja runt öppningen/innanför blygdläppar om det känns torrt. Vaselin (gul burk i butiken) eller Apobase gul tub på apoteket brukar vara jätte bra!
Kram!
Malin