Mellanblödning
29.11.2022
Hej!
Jag äter Lumivela p-piller och har ätit i över 2 år utan problem. Aldrig missat ett piller och tar alltid samma tid. Äter endast 4 av sockerpillerna som har funkat bra då bortfallsblödningen alltid kommit igång. I oktober det här året började jag få orange/bruna flytningar ca 1 vecka före jag skulle ta sockerpillerna. Det slutade först efter jag hade tagit sockerpillerna och haft min låtsas "mens". Pratade med min barnmorska då och hon sa att det inte är något att oroa sig för. Nu två månader senare så händer det igen. Jag har ca 5 aktiva piller kvar innan sockerpillerna och upptäckte nu när jag torkar mig att pappret är lite färgat. Otroligt irriterande. Borde jag kontakta min barnmorska igen? Jag hade nyligen kontakt med henne och redan bokat en tid som är i slutet av december, då vi ska träffas för att förlänga mitt recept på p pillret. Så vet inte om jag borde ringa henne en gång till nu eller om det är "i onödan" då vi endå ska träffas.
Är så irriterad och hinner ju stressa upp mig själv med mellanblödningar som stör, funderar om jag kanske skulle behöva byta till en starkare sort om det kan vara något sånt? Blir så lejd då det fungerat toppen i 2 år och nu på senaste månaderna börjat krångla utan att jag gjort någonting annorlunda. :/

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.12.2022
Hej,
Jag tror precis som din barnmorska att det inte är någonting som är "fel", men jag tycker att du skall ta upp saken med henne vid nästa besök och ni kan då fundera på om du skulle byta till en annan sorts piller med en annan hormonsammansättning. Jag förstår att det kan kännas irriterande då blödningarna kommer olägligt. Din kropp har trots allt förändrats under de år du har ätit dina piller så även om de fungerade tidigare så är det ingen garanti för att de alltid kommer att göra det eftersom kroppen inte är en maskin.
Ta upp saken med barnmorskan då ni ses.
Kram,
Tessi