Ppiller och graviditet
23.10.2024
Hej! Jag och min partner har funderar på barn i framtiden. Jag har gått på ppiller i 5 år snart och funderar hur pass nära graviditetsförsök man bör sluta. Handlar det om 6mån före eller 1år? Jag har förstått att mensen bör bli regelbunden igen efter ppiller innan man försöker bli gravid. Är rädd att ppillren ska kunna skada fostret fast jag slutar, därför vill jag gärna veta hur och när det passar sig att sluta om man funderar på barn.
Tack

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.10.2024
Hej,
Det finns inga egentliga regler för detta. En av anledningarna till att man brukar tala om att man skall vänta tills mensen blir regelbunden är helt enkelt för att det är lättare att börja pricka in försöken och att veta om mensen är sen om cykeln är regelbunden. Det kan ta upp till några månader innan din egen menscykel blir "normal" igen, men eftersom du nu har ätit piller i 5 år så finns det ingen som vet hur regelbunden din "normala" menscykel är. Den går inte nödvändigtvis att jämföra med hur den var innan du började med p-piller eftersom din kropp har utvecklats under 5 år sedan dess, så det beror alltså inte på pillren utan på din kropp i sig.
Men det finns alltså inga regler som säger att man måste vänta någon viss tid innan man börjar försöka, utan det kan man göra så fort man lämnar bort pillren. Det finns inget som tyder på att p-piller skulle skada fostret. Sen skall man minnas att det inte alltid går så snabbt eller lätt att bli gravid. För vissa går det snabbt att bli gravid - medan det för andra tar längre tid.
Så hur ni gör nu är helt upp till er själva. Om du vill sluta med p-piller och t.ex. använda kondom tills din menscykel blir regelbunden så gör ni helt enkelt så. Men det är viktigt att ni båda två är överens om att börja försöka bli gravida, så börja t.ex. med att diskutera när ni två upplever att en graviditet/ett barn känns aktuellt. Är det om tre månader, sex månader, ett år eller fem år? "I framtiden" kan betyda väldigt olika saker för olika människor och eftersom ni två kommer att vara de mest centrala personerna i ert barns liv så är det nödvändigt att båda två är införstådda med saken.
Lycka till!
Kram,
Tessi