sen mens (snälla svara så fort som möjligt)
11.12.2023
Hej
Jag är så oroliggg för min mens är sen, jag har regelbunden mens men nu i december det 2 dagar sen. Det står på appen att jag ska få mens den 9 december men nu det är 11. Min menscykel brukar 29. I november det kom 2 dagar för tidigt och det var riklig mens. Och nu det är sen och tog nyligen gravtest (RFSU) det visade negativt. Borde jag vara orolig? Eller
Snälla svara vet ej vad ska jag göra nu är så stressad. vet ejjjjj

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.12.2023
Hej.
På basen av det du skriver så behöver du inte oroa dig. Det enda sättet att bli gravid är om din killes penis är inne i din slida. Att bli gravid genom spermier som skulle överföras via fingrar eller kläder är ytterst osannolikt.
Det är inte alls ovanligt att mensen kan vara sen, och det betyder inte att någonting är fel. Då man talar om att mensen är regelbunden så innebär det inte alltid att den kommer exakt på den dag då den är beräknad, speciellt inte om man inte använder hormonella preventivmedel. Så en menscykel kan variera med några dagar och ändå anses vara regelbunden. Mensappar är ett bra hjälpmedel för att hålla koll på ungefär hur menscykeln brukar se ut, men du skall komma ihåg att din kropp inte bryr sig det minsta om vad din app säger, utan kroppen följer sin egen tidtabell - inte en app på telefonen.
Slappna av och vänta på mensen i lugn och ro. Och kom ihåg att skydda er med kondom om din pojkväns penis kommer i kontakt med din slida.
Kram,
Tessi