Sluta med p-piller
18.10.2024
Hej! Har ätit gestinyl sedan 2018 och vill sluta med dom efter min sista karta (har ungefär 15 piller kvar). Har haft samma partner sedan 2018 och har önskan efter barn. Före jag började med ppiller hade jag jättebra hy. Direkt jag började med ppiller fick jag akne och orenheter. Det jag vill veta är vad borde jag vara berädd på vad som kommer hända då jag slutar? Har hört att många får dålig hud då man slutar? Ppp

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.10.2024
Hej,
För väldigt många tjejer blir hyn bättre då man använder p-piller, men det gäller givetvis inte alla. Det finns ju inte heller något sätt att veta hur din hy skulle ha varit om du inte hade börjat med p-piller. Men för ca. 1 av 10 användare som äter de p-pillren du har så upplevde de att hyn försämrades. Alltid kan man inte heller veta om det beror på pillren i sig eller på att pillren ofta äts i den ålder då hyn också i normala fall skulle ha blivit "sämre". Därför är det tyvärr jättesvårt att svara på hur din hy kommer att reagera då du slutar med pillren. Det är rimligt att tro att det kommer att ta några månader innan hormonnivåerna helt återgår till det "normala" (precis som det tar upp till tre månader innan man vet exakt hur kroppen fungerar med p-piller).
Men om din hy var bra innan du började med pillren så kan man hoppas på att den kommer att bli det pånytt då din egen hormonproduktion kommer igång och har fått "bestämma själv" under några månader. Vi håller tummarna för det.
Kram,
Tessi