Soc?
04.10.2022
Hejsan!
Jag har efter många påfrestande och jobbiga situationer i livet drabbats av oro som kommer och går och några tillfällen av stark oro/ panikattack lite osäker.
Kommer inom något år vilja skaffa barn men är då rädd för att min oro ska förrvärras och jag skulle behöva tala med någon professionell under graviditeten men då har jag hört att iallafall i Sverige att det kan startas en soc-utredning på en mitt under graviditeten om man upplever dessa besvär? Det tycker jag känns väldigt otryggt att man inte skulle kunna söka stöd under graviditeten utan att få en utredning/anmälan på sig? Stämmer detta och är det så i Finland också? Hej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.10.2022
Hej,
Om du redan nu känner att oron och ångesten tidvis är tung så tycker jag att du skall försöka hitta någon att tala med. Via hvc kan du kanske få kontakt med en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare? Det innebär inte nödvändigtvis att du behöver gå under en lång tid framöver, men eftersom du skriver att det just är någonting du funderar över så ser jag ingen anledning att vänta med att gå och prata. Det kan hända att det "räcker" med några besök för att du skall få de verktyg du behöver för att hantera oron du känner.  OM problemen sedan skulle aktualiseras på nytt under en eventuell graviditet så kan man återuppta kontakten med psykologen/sjukskötaren, och då är hen ju redan insatt i en del av problematiken så det kanske känns lättare.
Du behöver nog inte vara rädd att besök hos psykolog eller liknande skulle reda till utredningar eller barnskyddsanmälningar för det att man själv tar sitt ansvar och söker hjälp är ju aldrig en nackdel. Socialen blir inkopplad i de fall där det finns en misstanke om att man kan behöva hjälp eller stöd i sitt föräldraskap, men det är för att ge stöd som de kopplas in - inte som ett hot. Och det att man upplever oro eller ångest och söker hjälp, eller får mediciner för det ger ingen anledning att tro att du inte skulle klara av ditt föräldraskap. Så det kan du vara lugn över.
Kontakta hvc och be om hjälp om du känner att du skulle behöva det. Det är bättre att man tar tag i dessa saker i tid än att man väntar.
Lycka till,
Kram!
Tessi