Spytt ut p piller?
02.02.2025
Hej Malin eller Tessi! Jag äter p piller och igår lördag tog jag ett piller kl. 22.01 och ca kl.1 spytt jag p.g.a alkohol men det var inte så mycket men jag tog en tablett till sent det var kl.6 tror jag och kl.11 för säkerhets skull. Och idag söndag kl.13 spytt jag igen. Har kl.6 piller hunnit? Ska jag försätta äta p piller idag (söndag) samma tid?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.02.2025
Hej,
På basen av det du skriver så behöver du knappast oroa dig för att bli gravid. Eftersom det gick tre timmar mellan att du tog ditt piller tills du kräktes så har pillret antagligen hunnit tas upp, speciellt med tanke på att du efter det tog inte bara ett utan två piller till. Ett "för säkerhets skull" piller räcker.
Det du skall minnas är att om du glömmer, dubblar dina piller eller tar NorLevo så ökar risken att dina blödningar ändrar, så även om du inte skulle börja blöda då du "borde" vid nästa paus så finns det ingen anledning till panik eftersom det antagligen beror på strulet med pillren. Jag rekommenderar ändå att du tar paus efter denna karta, och ifall att blödningen inte skulle komma så testar du dig för säkerhets skull, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi