Utebliven mens o p piller
01.06.2024
Hej, nu är jag orolig för att min mens kommer inte då jag har ätit 3 sockerpiller idag är sista och imorgon ska jag börja ny karta (fjärde karta) och jag ätit ihop första karta till andra utan uppehåll och i andra karta tog jag uppehåll men kommer inte blödning men på andra rad på tredje karta fick jag mellanblödningar alltså lite blod när jag torka mig. Och på mitten av maj (den 16) tog jag gravtest på säkerhetsskull om jag blivit gravid på senaste månad men det var NEGATIVT. Jag har hittills inte fått min mens någon gång sedan jag började med p-piller. Finns det risken att man blir gravid om man har sex på tredje raden i karta. Har aldrig glömd att ta p piller och tog dem ungefär samma tid. Borde jag va orolig? Är så stressad.
Snälla svara så fort som möjligt Zoely user

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
05.06.2024
Hej,
Med Zoely är det förhållandevis vanligt att man inte alls får någon bortfallsblödning, så det att du inte har haft någon blödning nu trots paus behöver inte innebära att någonting är fel eller att du är gravid. Du skriver att du har tagit dina piller alla dagar vid ungefär samma tid och att du även har gjort ett graviditetstest som var negativt. Därmed finns det ingen anledning att tro att du skulle vara gravid.
Det blir alltid lite krångligare att säga vad som är "normalt" för just din kropp om man varierar mellan att äta kartor ihop utan att ta paus och att ibland hålla paus, så jag föreslår att du de kommande månaderna skulle äta dina piller enligt föreskrifterna. D.v.s. 24 aktiva piller - sedan 4 sockerpiller (eller paus) och sedan börja på ny karta. Det är vanligt att det tar några månader innan man vet hur pillren påverkar kroppen så det kan hända att du under nästa cykel får din mens, men det kan också hända att det "normala" för dig är att du inte blöder alls då du använder zoely.
Så länge du tar dina piller alla dagar och inte glömmer så behöver du inte oroa dig.
Kram,
Tessi