E-pillereiden aloitus
25.11.2024
Moikka! Olen suunnitellut aloittavani e-pillerit. Suurin syy siihen on hyvin kivuliaat kuukautiset, joihin toivoisin niiden auttavan. Ehkäisy mielessä en pillereihin niin luota mut kaipa se toimii. Minulla on myös aknea ja olen kuullut että ne voivat auttaa myös siihen. Onko näin? Ja onko merkillä väliä että mihin ne auttavat? Olen kuullut useamman sanovan että älä aloita niitä ja että niistä ei ole mitään hyvää. Tiedän niissä olevan tyyliin peiton kokoinen sivuoire lappu mutta ei niitä välttämättä tule ollenkaan ja mistä voin tietää ellen kokeile. Olen päättänyt että lopetan samantien jos se vaikuttaa mielialaani liikaa. Vai voiko merkkiä myös vaihtaa? Ehkäisyn pitäisi olla myös ilmainen kaikille alle 25 vuotiaille. Eli todennäköisesti saisin ne ilmaiseksi?
Toivottavasti vastaatte pian :) Minä
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
01.12.2024
Hei!
Minusta on hyvä idea kokeilla ja katsoa, saatko e-pillereistä tarvitsemaasi apua! Kuten sanoit, ehkäisypillereistä voi saada paljon apua akneen! On tärkeää, että mainitset haluavasi saada e-pillereistä apua iho-ongelmiin, jotta kätilö/terveydenhuollon työntekijä tietää, mistä voit aloittaa ja millä ehkäisypillereillä. Toisin sanoen tuotemerkeillä ja niiden sisältämillä aineosilla on väliä tässä asiassa!
Mitä sivuvaikutukseen tulee, niin sinun ei koskaan pitäisi kuunnella tässä asiassa ystäviäsi tai tuttaviasi! Meidän kaikkien kehot ovat erilaisia, joten kehomme reagoivat yksilöllisesti. Vain kokeilemalla tiedät, mikä sinulle sopii. Tietysti e-pillerit kannattaa vaihtaa, jos ne eivät tunnu hyvältä ja tuntuu, että ne eivät sovi!
Kuten kirjoitit niin kyllä, ehkäisy on ilmaista alle 25-vuotiaille! Ota siis yhteyttä opiskeluterveyteen tai lähimpään asuinpaikkasi ehkäisykeskukseen, ja varaa aika ensimmäiseen konsultaatioon! Toivottavasti konsultaation jälkeen ymmärryksesi ja mielenrauhasi on lisääntyneet tämän asian tiimoilta!
Tsemppiä matkaan!
Halauksin,
Malin
(Suomentanut ruotsinkielestä nuorisotiedottaja Stinke Itäniemi)