Minipilleri säilytys kesällä .
15.07.2024
Moi! Pelkoni koskee, kun minun pitää ottaa pillerit usein mukaan helteellä, jotta saan otettua ne ajoissa. Mutta en kuitenkaan säilytä niitä helteessä. Mutta voivat olla pidempiä aikoja kuten festareilla mukana laukussa, koska muuten illalla otto aika ylittyisi tai jos kuskaan ne mukana lyhyitä aikoja vaikka autossani töihin mukaan. Nyt pelkään että olisi mennyt pilalle ja olisin raskaana. Kuitenkin ongelma että aina pakko ottaa mihin aikaan vaan välillä mukaan jotta saan sen ajoissa ja en tiedä onko kylmäpakkaus yhtään sen parempi pillereille. pilleri1
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
23.07.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Otin yhteyttä lääkeneuvontaan ja keskustelin farmaseutin kanssa asiastasi. Farmaseutin mukaan kukaan farmaseutti ei voi luvata lääkkeen säilyttämistä muutoin kuin oikein säilytettynä. Kesä onkin haastavaa aikaa huoneenlämmön ja kosteuden noustessa. Parhaimman vastauksen siis voit saada kysymällä suoraan valmistajalta, kuinka kauan e-pilleri säilyy, mikäli sitä säilytetään liian lämpöisessä. On myös hyvä lukea säilytysohjeet pakkausselosteesta (minkä varmasti olet jo tehnytkin.)
Kuitenkaan farmaseutin mukaan syytä erityiseen huoleen ei ole. Pilleri on kova kökkäre: eri asia olisi, mikäli kyseessä olisi neste tai voide. E-pillerit eivät ole erityisen herkkiä, vaan niiden kestävyys säilyvyyden suhteen on melko hyvä.  Farmaseutti kertoi myös ajoista, jolloin apteekeissakin entisaikaan saattoi olla hyvin lämmin ja silti tehot e-pillereissä pysyivät. Farmaseutti kuitenkin mainitsi, että kannattaa säilyttää pilleri omassa pakkauksessaan, näin se säilyy paremmin kuin sieltä irrotettuna. Jos kyseessä on liuska, itse varmaan leikkaisin liuskasta paloiksi vain sen verran pillereitä, kuin esim. festereiden ajaksi tarvitsisin mukaan ja säilyttäisin loput liuskasta oikeaoppisesti. Farmaseutti sanoi, että mikäli hän itse olisi kyseessä sinun tilanteessasi, ei hän olisi huolissaan, vaikka pilleri olisi ollut kuumassa autossakin. Ammattinsa puolesta hän ei kuitenkaan voi taata asiaa, sillä se on kuitenkin vastoin säilytysohjeita. Itse kuitenkin ajattelisin, että festarimatkoilla on myös muita kanssasi samassa tilanteessa. En ole kuitenkaan törmännyt ilmiöön, että ehkäisy olisi pettänyt e-pillerin festarinaikaisen väärän säilytystavan vuoksi. Tärkeintä kuitenkin on ottaa pilleri ajallaan!
On erittäin hienoa ja vastuullista, että otat ehkäisyn ja sen oikeaoppisen käytön vakavasti. Tekstistäsi välittyy kuitenkin minulle huoli, jopa mahdollinen pelko raskautumisesta. Huoli asiasta on tavanomaista, mutta mikäli koet pelkosi rajoittavan normaalia elämääsi tai häiritsevän liikaa ajatuksiasi, on apua siihen saatavilla. Mikäli pelko raskaudesta tuntuu valtaavan ajatuksesi jatkuvasti, on hyvä ottaa asia puheeksi esimerkiksi koulu,- tai opiskeluterveydenhuollossa tai terveyskeskuksessa. Jos e-pilleri, sen päivittäinen muistaminen tuntuu raskaalta tai liian stressaavalta, kehotan sinua varaamaan ajan esimerkiksi ehkäisyneuvolaan, missä voit keskustella ehkäisyasioihin perehtyneiden terveyden ammattilaisten kanssa muita ehkäisyvaihtoehtoja. Sopisiko sinulle paremmin pidempikestoinen ehkäisy, josta sinun ei tarvitse murehtia päivittäin?
Toivon sinulle pelotonta ja huoletonta kesää,
Terkuin Sinke