Minipillerit merkki : Slinda ja raju sekä monta kertaa tapahtuva oksentelu pillerin oton jälkeen. !
04.06.2024
Moi!
Eli otin minipillerin ja minipillerini merkki on Slinda noin klo : 21-22 illalla ja varmuudella kului aikaa ennen tätä oksentelemisen alkua: noin. 4,5-5h, mutta mielestäni jo 5-7 h. Aloin siis oksentamaan aikasin seuraavana aamuna ja sitä jatkui siinä usean kerran. Koitin ottaa 'vara' laatasta myös varoiksi uuden pillerin eri läpipainopakkauksesta, mutta heti välittömästi, kun koitin ottaa veden kanssa uuden niin kaikki tuli ulos oksennuksena. Eli en sitten ottanut uutta pilleriä onnistuneesti. Nyt kysyisin että onko raskauden mahdollisuus ja tarviiko lisäehkäisyä käyttää ja kuinka kauan? Pillerin ohjeista ymmärsin että uusi pitää ottaa, jos oksentaa/oksentelee 4h sisällä vaikuttavan pillerin otosta? Mutta voiko tohon luottaa, että 4 tuntia, jos uutta ei ota että on varmasti imeytynyt jos se ei välttämättä ollut paljoa yli 4 h esim vain 4.5h ? Oli kyllä mielestäni 5-6 tai jopa 7h välissä mutta varmaksi laskin, että oli kulunut 4,5h ainakin pillerin ottamisesta ennen ekaa oksennusta. Ja onko siis lisäehkäisyn tarve tai raskauden mahdollisuus, koska uutta pilleriä en ottanut. Edelliset on syöty ajallaan tähän oksentamiseen asti. Lähinnä tuo mietityttää, että onko se 4 tuntia varma että uutta ei tarvi että on normaalisti ehtinyt imeytymään? Sitten seuraavan pillerin otin normi aikaan taas illalla ja oksentelua ei enää esiintynyt sen seuraavan päivän pillerin oton jälkeen. huolissaan ja mietteliäs
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
06.06.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Konsultoin kollegaamme Tessiä (terveydenhoitaja & seksuaalineuvoja) asiastasi ja hänen mukaansa voit olla rauhallisin mielin. Ehkäisytehoon voi hänen mukaansa luottaa, mikäli pillerin otosta on mennyt yli neljä tuntia. Tessi sanoi myös pillerin todennäköisesti imeytyneen jo hyvissä ajoin ennen sitä, mutta ”säännöksi” on laitettu 4 tuntia, koska kaikkien ihmisten kehot toimivat vähän eri tavalla.
Voit siis olla rauhallisin mielin!
Mikäli huomaat stressaavasi paljon pillereistä tai niiden ottamisesta, suosittelen keskustelemaan erilaisista ehkäisymenetelmistä esimerkiksi ehkäisyneuvolassa. Heidän kanssaan voisit pohtia, ovatko pillerit sinulle paras vaihtoehto, tai toimisiko jokin muu esimerkiksi kehossa pysyvämmin hormonia erittävä ehkäisyväline sinulle paremmin (esim. kierukka/kapseli).
Hyvää kesää,
Terkuin Stinke