Mielenterveys ongelmia
28.11.2024
Hei, siis vähän contextia; mulla on todella hyvä elämä, kiva perhe, kivat kaverit, koulu menee hyvin ja ei oo mitään traumoja (kai). Mut silti mulla taitaa siis olla masennus, on siis tuntunut tämmöiseltä jo aika kauan vaikka ei oo niin hyvää syytä, enkä mä ole varma mitä ihmettä tehdä.. KAngel
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
04.12.2024
Heippa ja tosi ihana, että rohkaistuit ottamaan meihin yhteyttä! On tosi hienoa, että olet havahtunut tilanteeseesi eli siihen, että et voi nyt hyvin ja kaikki ei ole kunnossa. Vielä hienompaa on se, että olet jaksanut lähteä selvittämään asiaa ja sitä, kuinka asioita voisi lähteä ratkomaan.
Kerrot viestissäsi, että sinulla taitaa olla masennus. Et kuitenkaan erittele, millaiselta sinusta on tuntunut kauemman aikaa. Masennukselle on tyypillistä, että se vaikuttaa monella eri tavalla niin mielialaan, käyttäytymiseen, itsetuntoon, uneen, syömistottumuksiin, kehoon… Kaikilla masentuneilla ei kuitenkaan esiinny kaikkia oireita. Lisäksi on hyvä muistaa, että masennusta on eri tasoista lievästä masennuksesta syvään depressioon. On siis syytä toimia ripeästi, ennen kuin olo huononee!
Masentuneena olo voi siis tuntua voimattomalta, uupuneelta, alakuloiselta tai toivottomalta. Masentuneena voi tuntua siltä, että mikään määrä unta ei riitä. Toisaalta väsymys voi olla seurausta univaikeuksista; aamuyön heräilystä ja vaikeuksista nukahtaa uudelleen. Itseluottamus voi olla nollissa, mikään ei tunnu kiinnostavalta ja asioihin voi olla vaikea tarttua. On vaikeaa keskittyä mihinkään, päätöksenteko voi tuntua hankalalta ja ärsytyskynnys voi olla matala. Masentuneen päässä saattaa viritä kuolemaan liittyviä asioita ja ruokahalussa voi näkyä muutoksia. Kehoa voi särkeä (pää, lihakset, jäykät hartiat), ja masennus voi saada aikaan jopa kuvotuksen sekä pahoinvoinnin tunnetta!
Kaikki negatiiviset tunteet eivät johdu masennuksesta: tunteet kuuluvat elämään! Myös negatiiviset tunteet! Joskus kyse kuitenkin on masennuksesta. Onkin tärkeää myöntää itselleen, että nyt ei ole kyse enää päivän, parin alakulosta, vaan alakuloa ja kiinnostuksen puutetta on kestänyt jo pidempään.
Ihan ensimmäisenä haluankin kertoa sinulle, että masennus ei ole sinun vikasi! Masennus on siitä erikoinen sairaus, että se ei näy päällepäin. Kukaan muu ei siis voi sanoa sinulle, oletko masentunut vai ei. Se ei myöskään katso, kehen se iskee. Masennus ei kysy, onko sinulla kavereita tai hyviä arvosanoja todistuksessa! Olet toki oikeassa siinä, että masennus saattaa usein olla seurausta vaikeista tunteista, kuten pettymyksen kokemuksista tai surusta, jota sen kantaja ei ole osannut käsitellä; silloin sisälle tukahdetut tunteet saattavat laukaista masennuksen. Masennus voi myös johtua raskaista elämäntilanteista tai sen voi laukaista jokin traumaattinen tapahtuma tai esimerkiksi pitkään jatkuneet, traumaattiset olosuhteet (esimerkiksi laiminlyönnin tai kaltoinkohtelun kokemukset). Mikäli itsetunto on kovin kehittymätön tai helposti särkyvä, voi se altistaa masennukselle. Joskus meillä ihmisillä saattaa olla tosi syvään juurtuneita ajatusmalleja ja uskomuksia esimerkiksi itsestämme, jotka altistavat masennukselle. Tällaisia syvään juurtuneita, valheellisia uskomuksia voisivat olla esimerkiksi uskomukset, joiden mukaan emme ole hyviä tai riittäviä sellaisina kuin olemme, tai uskomme, että emme ansaitse hyvää.
Syitä masennukselle on monia, lukuisia edellä mainittuja esimerkkejä enemmän, mutta aina masennukselle ei kuitenkaan löydy selkeää syytä. Joskus ihminen masentuu, vaikka kaikki olisi ihan tosi hyvin. Joskus syy voi löytyä ihan biologiasta: jotkut ihmiset ovat sille alttiimpia kuin toiset. Tähän vaikuttaa myös synnynnäinen tempperamentti. Masennukselle on tyypillistä omien tunteiden tai itsensä vähättely tai syyttely. Muistathan alavireisenäkin, että sinulla on oikeus tuntea juuri niin kuin sinä tunnet. Vaikka sinusta tuntuu, että sinulla ei ole syytä olla masentunut, ei se poista sitä asiaa, että juuri nyt sinua masentaa.
Masennus ei ole tahdosta riippuvaista. Et siis voi vain päättää että ”tadaa, nyt tunnen toisin! En ole enää masentunut!” Usein helpottaa, että ymmärtää masennuksen aivojen toiminnan häiriönä: aivojen välittäjäaineet eivät toimi tällä hetkellä optimaalisesti. Vähän kuin yrittäisi käynnistää autoa ilman bensaa.
Pohdit, mitä voisit tehdä voidaksesi paremmin. Masennuksen hoidossa on tärkeää huolehtia, että elämän peruspilarit ovat kunnossa. On tärkeää nukkua hyvin ja riittävästi (ei kuitenkaan liikaa!), syödä säännöllisesti, terveellisesti ja monipuolisesti ravitsevaa ruokaa. On tärkeää huomioida, että aivot saavat tarpeeksi hyviä rasvoja (esim. pähkinät, avokado, kasviöljyt, rasvainen kala) ja elimistö saa rautaa. Voi myös olla hyvä ottaa kouluterkan kanssa puheeksi rauta-arvot (hemoglobiini & ferritiini), sillä etenkin hedelmällisessä iässä olevilla tytöillä ja naisilla voi alhaiset rauta-arvot aiheuttaa väsymystä ja masennuksen oireita. Voit myös ottaa puheeksi kouluterkan kanssa kilpirauhasen arvot; tulisiko niitä tsekata varmuuden vuoksi? Kilpirauhanen vajaalla käydessään aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita, mutta lisäksi oireita on muitakin, jotka eivät tyypillisesti kuulu masennuksen oireisiin. Kun on masentunut, voi puhelin sovelluksineen tuntua myös helpolta pakokeinolta: liiallista puhelimella oloa kannattaa kuitenkin välttää.
Ikäsi puolesta et saa juoda alkoholia, mutta listaan sen varmuudeksi tähän. Alkoholin käyttö ei paranna oloa, vaan pahentaa masennuksen oireita! Liikunta sen sijaan tukee masennuksen hoitoa todella hyvin! Se auttaa välittömästi, sillä se nostaa elimistössä mielialalääkkeiden kanssa samoja välittäjäaineita eli serotoniinia & noradrenaliinia sekä lisäksi dopamiinia. Jos et siis jo harrasta liikuntaa, kehotan rohkeasti liikunnan pariin! Jo reipas kävely auttaa: liikunta nimittäin kasvattaa hermosolujen välille uusia yhteyksiä! Jos nämä selitykset tuntuvat liian vaikeilta, niin tässä yksinkertaisemmin: liikunta saa aivosi (ja kehosi!) voimaan paremmin. Sitä kautta sinunkin olosi helpottuu ja paranee. <3
Kehotan sinua myös juttelemaan jollekin läheiselle ihmiselle: ystävälle, perheenjäsenelle. Kerrot olevasi siitä onnekkaassa asemassa, että sinulla on kiva perhe ja kivat kaverit. <3  Joskus pelkästään asioiden myöntäminen toiselle helpottaa. Läheisen ihmisen kanssa keskusteleminen voi myös avata omaa tilannetta paremmin; ehkä he osaavat nähdä tilanteesi paremmin, kysyä oikeat kysymykset tai antaa näkökulmia asioihin. Oletko liian ankara itsellesi, vaaditko itseltäsi elämässä ja koulussa liikoja? Pyritkö aina täydellisyyteen? Pelkäätkö epäonnistumista? Asetatko aina toisten tarpeet omiesi edelle? Teetkö arjessa asioita, joita haluat ja joista nautit? Myös toisen ihmisen antama empatia, lohduttavat sanat, läsnäolo tai lämmin halaus auttavat. Joskus toisen masennun (tässä tapauksessa sinun) voi myös lähentää entisestään ystäviä ja perhettä! Se vaatii kuitenkin avoimuutta. Uskon ja olen varma, että vanhempasi haluaisivat tietää, mitä elämässäsi ja mielessäsi on meneillään. Kerro heille ja anna heidän auttaa.
Joskus ystävän tai läheisen tuki ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan ammattimaista apua. Kehotan sinua rohkeasti hakeutumaan koulusi kuraattorin tai terveydenhoitajan luokse keskustelemaan asiasta. Mikäli asia tuntuu liian vaikealta, voit hyvin olla yhteydessä nuorisoasemiin. Muista, että sinun asiasi on validi, samoin kuin sinun tunteesi!
Täällä Pohjanmaan alueella toimii kaksi nuorisoasemaa: toinen Vaasassa, toinen Pietarsaaressa. Vaasassa Klaara, Jeppiksessä Fiilis. Molemmissa tarjolla on keskusteluapua ja neuvontaa nuorille iältään 12-29. Nuorisoasemien palvelut ovat maksuttomia ja täysin luottamuksellisia ja perustuvat asiakkaan vapaaehtoisuuteen. Parasta on, että et tarvitse lähetettä palveluun! Jos asut lähellä jompaakumpaa, ota ehdottomasti yhteys! Yhteydet Klaaraan täältä: Fiilikseen täältä:
Nuorisoasemilta saat varmasti tarvitsemaasi tietoa ja tukea tilanteeseesi. Usein keskusteluapu jo yksinään auttaa masennuksen hoidossa. Joskus se ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan tarvitaan avuksi lääkettä. Lääkehoidon tarpeen arvioi aina lääkäri. Siksi onkin tärkeää, että uskaltaudut asiasi kanssa eteenpäin. Halutessasi voit myös soittaa paikkakuntasi terveysasemalle. Myös terveysasemilla työskentelee psykiatrisia sairaanhoitajia, jotka osaavat kartoittaa tilannettasi ja tarvittaessa ohjata sinua eteenpäin lääkärin puheille.
Masennus on ikävä seuralainen, mutta siitä voi parantua! Muistathan siis, että olet vasta elämäsi alussa: vaikka nyt tuntuu tältä, ei sinusta aina tunnu samalta kuin tänään. Muista että olet hyvä ja ainutlaatuinen ja ansainnut kaiken hyvän! <3
Tsemppiä! Jos jokin jäi vielä mietityttämään tai haluat tukea tai apua johonkin asiaan, voit aina laittaa meille uutta viestiä. Nyt rohkeasti koulukuraattorin puheille!
Halit,
t. Stinke