Eroon juopuneista kavereista?
15.02.2025
Työtön olen ollut sairauden takia noin kaksi vuotta. Iältäni olen 27. Paikkakunnallani on alkoholisoituneita miehiä jotka tulevat vastaan bussipysykeillä ja kaupassa. Juttelu on tähän mennessä ollut ystävällistä. He ovat työttömiä ja huonosti koulutettuja sekä velkaisia. Minulla on maisteritutkinto. Olen kuitenkin vaatimaton luonne ja nämä kaverit tutkinnostani tiedä. Minulta on pyydetty ihan pientä summaa rahaa 10 tai 20 euroa ja tässä vaiheissa en ole heille lainannut mitään. Pelkään vain, että jos ja kun pääsen töihin, minua yritetään alkaa käyttämään hyväksi tai aletaan enemmän pyytää rahaa. Osaan tarvittaessa pitää puoleni kovastikin, mutta nämä miehet ovat aika sosiaalisia ja koen itseni aika yksinäiseksi, niin yleisellä tasolla olen heille jutellut. Onko teillä kokemusta siitä mitä luulette, alkaako tällainen hyväksikäyttö heidän puolelta ja miten napakasti ja ystävällisesti pääsisin heistä eroon kun pikkupaikkakunnalla asun? Pelkään vain jonkinlaista kostoa, kun minulla ei ole sisaruksia eikä kavereita juuri jotka tulisivat minua puolustamaan eikä isäkään. Vai onko teillä kokemuksia, että molemmin puolinen kunnioitus säilyy, vaikka minä pääsisin töihin ja yliopistotutkintoni tulisi tietoon? En haluaisi loukata ketään ja elää rauhallisesti kaikkien kanssa. En halua alkaa käyttämään alkoholia enkä tarjoamaan kenellekään ravintolailtoja jne. Aikuiset ihmiset maksavat itse elämänsä. On aika hirveää, että ikäiselläni ei muka ole rahaa 20 €/kk punttisalikorttiin ja ruoka haetaan ruokajonosta, mutta kaljaan heillä on rahaa. Vai pitäisikö näistä ihmistä hankkiutua eroon heti? Kiitos vastauksista. Väärät kaverit?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.02.2025
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Olen pahoillani, että koet olosi yksinäiseksi.  On hyvin inhimillistä kaivata juttuseuraa! Etenkin sairaslomalla ihmiskontakteja tulee varmasti luonnostaan vähemmän. Nyt kuulostaa kuitenkin siltä, että nämä ihmiskontaktit aiheuttavat sinussa stressiä? Ehkä et koe oloasi turvalliseksi heidän kanssaan? Omia kavereitaan tai heidän mahdollista kostoaan ei tulisi pelätä.
On hienoa, että sinulla on maisteritutkinto; olet jaksanut kahlata opinnot ja saavuttanut tutkinnon! Kuulostaa siltä, että olet kaverustunut ihmisten kanssa, joiden elämä ei ehkä ole ollut (tai ainakaan nyt ole) liian helppoa. Alkoholismi on sairaus, johon kuuluu usein mainitsemasi oirekuva rahattomuudesta eli rahat valuvat kurkusta alas.
Mielestäni voit hyvin pitää linjasi, eli et lainaa heille rahaa. Mielestäni teit itse kantasi tekstissäsi selväksi: aikuiset ihmiset maksavat itse elämänsä. Sinä olet itsekin sairaslomalla ja työtön, joten oletan, että sinunkaan rahatilanteesi ei ole tällä hetkellä liian runsas. Raha-asiat ja ystävyys on hyvin usein hyvä pitää erillään: silloin ystävyys pysyy ystävyytenä, kun siihen ei liitetä helposti riitoja aiheuttavaa rahaa. Mielestäni voit hyvin sanoa, että valitettavasti et lainaa rahaa. Nyt voit itse vedota siihen, että rahaa ei sinullakaan työttömänä, sairaslomalla ole. Voit myös sanoa, että et halua sotkea rahoja ja ihmisiä keskenään, koska helposti rahat tuovat riitoja ja haluat sopuisaa elämää. Mikäli he alkavat uhkailla kostolla tai muuta, on asia ihan eri: poliisiasia. Ketään ei saa uhkailla, kiristää tai muutoin painostaa!
Yliopistotutkinto ei muutoinkaan automaattisesti tarkoita suurta rahavirtaa. Hyvin usein akateemisella tutkinnolla saatu palkka on pienempi kuin esim. ammattipuolella. En siis usko, että nämä miehet näkisivät sinua rahan lähteenä.
Enemmän minua mietityttää, onko sinulla muuten turvaton olo? Miksi ajattelet, että ihmiset haluaisivat hyötyä sinusta? Onko jotakin uhkaavaa sitten tapahtunut asian suhteen? Sinä itse tiedostat asian eli sen, että potentiaalisesti sinun tuttaviesi intressinä saattaisi olla sinun taloudellinen hyväksikäyttäminen. Tiedostat kuitenkin asian etukäteen, joten osaat varautua siihen.
Uskon, että saadessasi työn, myös elämäsi muuttuu. Elämääsi tulee uutta sisältöä ja mahdollisesti uusia tuttavuuksia työn kautta ja yksinäisyytesi väistyy taka-alalle.  En voi sanoa, mitä sinun tulisi tehdä. Aikuisena ihmisenä teet itse päätöksesi. Sinuna pohtisin, onko tämä stressi kaiken arvoista. Olisiko mahdollista pitää moikkausvälit, eli moikkailet hyllyjen välistä kaupassa nähdessäsi, mutta et ota heitä läheisiksi ihmisiksi elämääsi? Lievittyykö yksinäisyytesi todella ihmisten kanssa, joiden pelkäät hyväksikäyttävän sinua? Olisiko paikkakunnallasi jotakin toista keinoa tavata uusia kavereita, joiden kanssa suhde olisi tasavertainen?
Terv. Stinke