alkohol
21.05.2015
hur mycket alkohol skulle en liten 50 kg's tjej tåla första gången man dricker mer än en halv burk? jag är fullt medveten om att jag inte får dricka, jag vet att det är gift och att jag förstör min kropp om det händer ofta, men det här undrar jag verkligen. jag vill inte riskera att bli full, men tar gärna några klunkar. om jag skulle vilja bli full skulle jag ju inte fråga, så frågar bara för att vara på den säkra sidan. och alla är olika, jag vet även att ni inte kan säga exakt. men säg på ett ungefär. 2 cider eller 6-packs? eller annars, vad tycker ni man ska börja med? cider och lite öl är väl bra?
och snälla, ta mig inte fel. jag är en skolelev med toppbetyg och jag motionerar aktivt varje dag - jag tar hand om mig själv.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.05.2015
Hej!
Du verkar vara helt medveten om risker och förbud, så vi ska inte predika extra. Fast vi kan ju ändå rekommendera att läsa våra infosidor om alkohol enligt "kunskap är makt" :D Det var smart att fråga oss istället för att testa dig fram själv - men bästa "försvaret" skulle säkert vara att öva in lite argument till varför du inte skulle behöva dricka, eller hur?
Du fick ju redan en jättebra kommentar, och vi har inte så mycket att tillägga. Hur mycket alkohol man tål innan man börjar känna sig påverkad av den är helt individuellt, även om det mest styrs av kroppsstorlek och hur van den egna kroppen är med just den här typen av gift, plus tillfälliga saker som exempelvis var man är i mencykeln (vissa kan vara extra känsliga runt mensen, tex lättare bli berusade eller lättare få huvudvärk efteråt) eller om man ätit ordentligt innan. Eftersom du är både lätt och oerfaren, så känner du säkert effekt snabbare än du skulle tro. Och sist och slutligen är det ju inte själva alkoholen som är den största faran för din kropp, utan vad du skulle kunna göra i fyllan/påverkad.
Så fortsätt ta hand om dig <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott