Anmäla vanvård av djur
22.05.2015
Hej!
Hur går man tillväga om man villa anmäla vanvård av djur? Vem ska man ta kontakt med? Får man vara anonym eller måste man ange sitt namn?
Svara helst så snabbt som möjligt, det är kris! anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.05.2015
Hejsan! Nu var jag snabb! :) Vanvård av djur kan du anmäla till din kommuns veterinär. Jag menar då inte en veterinär som jobbar privat utan den kommunala veterinären. Du hittar informationen på kommunens hemsida. Vid behov kan du vara anonym. Det är varje invånares plikt att anmäla till myndigheterna ifall man ser att ett djur mår dåligt i sina levnadsförhållanden. Det är sedan veterinärens ansvar att bedömma vilka åtgärder som behöver tas.
Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare