Anonyma sms
24.02.2025
Ett sms som är anonymt och innehåller hatiskt text om en, går det att få reda på från vilket nummer det kommer eller är det omöjligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Teknikexperten Jonny svarar
03.03.2025
Hej!
Det är nog svårt att få reda på varifrån ett sms som inte har någon avsändare kommer. Det är troligtvis sänt från någon sms tjänst på nätet. Om det innehåller personliga hot eller annan info som kan vara brottsligt skall du anmäla om det till polisen. De kan då spåra varifrån det kommer.
Mvh. Jonny Björkström
Hej,
Men sådär i allmänhet så skulle jag ge dig rådet att inte radera meddelandet utan behålla det på telefonen, ifall att det dyker upp flera meddelanden, om meddelandet innehållet någon form av hot eller det finns någon anledning att polisanmäla det så är det bra om du har kvar meddelandet på telefonen, även om jag förstår att man förstås helst skulle radera det. Att skicka ett anonymt och hatiskt meddelande är på alla sätt fegt och säger betydligt mer om personen som skickade meddelandet än om mottagaren.
Tessi