Blir inte av med kille. HJÄLP!
07.06.2024
Hej decibel!
Jag var registrerad på en språksajt för ca 1 år sedan (ej dejtingsajt). En kille kontaktade mig. Vi skrev ett tag och han undrade om han kunde få mitt nummer. Han verkade schysst så han fick numret. Ganska snabbt insåg jag att han ville ha ett förhållande. Detta var absolut inte i mina planer. För att göra historien kort så har han skrivit till mig konstant. Han skriver att jag är hans drömtjej och att han alltid kommer att vara med mig. Han ringer på nätterna och kan skriva 10 meddelanden på raken utan svar. Hans sms är rena avhandlingar där han uttrycker hur mycket han älskar mig och vill vara med mig. Jag börjar tycka att detta är riktigt obehagligt. Jag har flertalet gånger betonat att jag inte vill ha kontakt med honom. Han lever i förnekelse. Han hör det han vill höra. Till svar på mina böner om att han ska lämna mig ifred skriver han att han vet att jag innerst inne älskar honom. Han anser att jag är hans kvinna av oklar anledning. Vi har aldrig träffats då han bor i ett annat land. Dock har han skrivit att han kommer hitta mig och att han vill träffa mig. Varför blockerar jag inte honom? Jo, jag har en känsla av att jag har lite kontroll över vart han befinner sig och vilka planer han har så länge han skriver till mig. Även om jag inte svarar. Jag vågar inte blockera honom. I dagens samhälle när allt går att google så känner jag mig hjälplös. Han vet inte mitt efternamn och jag har hittat två av hans profiler på fb(han kanske har fler) som jag blockerade. Jag skulle kunna byta nummer dock är jag vid tillfället också arbetssökande. Jag har angett mitt nuvarande nummer på många enkäter. Utöver detta har jag även en Youtube kanal. När jag en gång samlat mod och försökt blockera denna person så började han skriva i kommentarerna på Youtube. Samt skrev han från sin brors telefonnummer. När jag blockerade broderns telefonnummer så skaffade han ett nytt simkort. Jag är även orolig att han troligen kan hitta mitt fulla namn och all information (om han inte redan har gjort det) via google image search. Vad ska jag göra? Hur ska jag bete mig? Känner mig hotad då jag inte vet vad denna person är kapabel till. Han lever uppenbart i sin egen värld vilket är skrämmande. Orolig tjej
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
11.06.2024
Hej!
Tack för att du tog kontakt! Jag beklagar verkligen att du blivit utsatt för det här. Kom ihåg att det inte är ditt fel!
Jag förstår absolut att du inte vill blocka honom i nuläget, tänker som du att det kan kännas tryggt att ha lite kontroll över situationen. Det finns sällan någon lätt lösning i dessa situationer utan man måste helt enkelt göra det som för stunden känns bäst och mest tryggt. Här får du lyssna till din magkänsla.
Jag kan tyvärr inte ge konkreta tips på vad du kan göra eftersom Finlands och Sveriges system samt lagar ser lite olika ut. Vi har även lite olika hjälp- och stödtjänster för brottsoffer. Det allra viktigaste i nuläget är att du inte förblir ensam i din situation. Du behöver stöd och hjälp av personer i din närhet. Finns det någon du kan prata med om det här? Någon som kan finnas där för dig och hjälpa dig att känna dig trygg? Det kan vara bra att på förhand upplysa sin familj och sina vänner om den pågående situationen ifall det skulle eskalera eller om den här mannen plötsligt försöker kontakta andra människor i din närhet. Det är viktigt att du får prata om det och även göra upp olika handlingsplaner för potentiella situationer. Här kan vänner och familj bidra med både trygghet och stöd.
Jag råder dig starkt att kontakta polisen för råd och vägledning. Det kan hända att dom i nuläget inte kan göra något konkret åt saken men du kan alltid be om råd för hur du ska skydda dig själv i fortsättningen samt fråga i vilket skede du bör ta kontakt på nytt.
Jag vill även att du så fort som möjligt tar kontakt med Brottsofferjouren.se. Där får du både stöd, tips och vägledning av kunnig och empatisk personal.
Jag hoppas att du får hjälp med din situation och att det här ska få ett snabbt slut. Ingen förtjänar att leva i rädsla och oro. Jag kan bara tänka mig hur utmattad du måste vara vid det här laget. Jag hoppas att du vågar be om hjälp av både anhöriga och professionella och att du inte ger upp innan du vet att du är trygg från den här mannen. En sån här process kan vara väldigt tung och kännas hopplös ibland. Därför behöver du personer vid din sida som kan stöda dig i processen.
Jag kan tyvärr inte vara till mer hjälp än så här i nuläget. Men jag hoppas att du vet att du inte är ensam och att du förtjänar trygghet, hjälp och stöd. Ta hand om dig!
Styrkekramar <3
Rosanna