Blockad av främling?
23.11.2024
Hej, jag har en jätte konstig fråga som ni kanske inte direkt kan ge ett svar på men måste bara få säga detta t nån som kanske kan analysera situationen bättre?
Det är alltså en kille som är äldre än mig, men råkar känna honom för att jag bor granne med hans föräldrar (vi är alltså från samma by). Vi är inte ”kompisar” eller något men vi känner nog varandra och har pratat med han/varit på samma fester ibland o.s.v. hursomhelst så har varit otrogen och skaffat en ny tjej som ingen vet vem är. Naturligtvis, pratar ju folk och det går rykten alltid när någon är i ett nytt förhållande men speciellt för att han varit otrogen ocv det är ”hot tea”
Eftersom jag har honom på BeReal hade jag tidigare sett henne på hans bilder och råkade slumpmässigt känna igen henne när hennes tiktok konto kom upp på min ForYou. Som de flesta skulle göra stalkade jag då upp hennes instagram, där jag upptäckte att hon hade lagt upp en story, klickade på den och såg att det var en bild på honom, tog screenshot på storyn och skickade till min bästa kompis. (För nu hade jag ju bekräftat att det var hon som var den mystiska nya tjejen) Noterar också att jag självklart inte hade tagit någon sceenshot, men jag visste att instagram inte notifierar för sådant så det var ”safe”. Samtidigt börjar man ju undra vem hon är och om man har några gemensamma bekanta o.s.v. men efter en snabb titt kom jag fort fram till att 1. hon har en identiskt tvilling som syns på typ alla hennes bilder och 2. hon verkar vara en invandrare från Ukraina så det finns nog med mycket lite sannolikhet någon gemensam bekant eller någon som skulle känna henne, dessutom bor de i en annan stad en timme bort.
Allt detta gör man bara på några minuter det är lixom inget konstigt med att kolla upp folks konton då man undrar vem de är, visst? Alla gör väl det?
Jag tänkte inte på det så mycket mera, visade ju hennes konto ibland åt folk och ba ”kolla de hon som e hans ny tjej”. Följde inte henne, gillade inga bilder… det enda jag gjorde var öppnade hennes storys ett par gånger bara för nyfikenhetens skull. Inget konstigt?
Men plötsligt en dag när vi pratar om honom på jobbet med min kollega, (det låter som att jag pratar om detta med allt och alla men nej, man råkar ju bara ta upp samma skvaller med många olika personer) så ska jag ta fram hennes konto för att visa och då HITTAR JAG INTE DET? Ber då min arbetskompis söka upp henne och då kommer hon fram direkt, hon har alltså blockat mig?! Och förstår inte för alla jag pratat med har också varit ba ”omg ja såg hennes konto” eller ”jå hittade också vem fan e hon” typ så… Så jag har lixom inte gjort nått som inte andra också skulle ha?! Var så chockad så sökte då upp den här tvillingssystern i stället och bokstavligen NÄSTA DAG blockar hon mig också?!? Jag bara SÖKTE upp henne? följde inte, likade inte, INGET, lixom wtf? Vi känner varandra absolut inte de har ingen aning vem jag eller någon annan är Det enda sambandet vi har är denhär killen jag råkar känna och att han skulle prata om mig med dem skulle vara väldigt osannolikt, vi är ju bara random bekanta typ? Och även om han gjorde det är det väl ingen orsak att blocka? Dessutom är dom ”influencers” och lägger upp en massa sammarbeten och gör professionella photoshoots och grejer så dom är ju väldigt offentliga och vill ju få sina konton att växa så hur i all sin dar skulle de ens lägga märke till att jag kollat en story och varför skulle de BLOCKA mig?!?? Varför skulle de lixom bry sig? Vet de ens vem jag är?!
Igen, har inte gillat eller följt det enda stället de ens skulle ha kunnat se mitt konto är i story viewsen.
Han har inte blockat mig eller nått, har honom fortarande på alla sociala medier som vanligt?
Tänker också att OM jag någon gång träffar henne in real life så blir det ju jätte stelt?
Blir bara så nervös och förvirrad, har jag gjort nått? Får lixom en dålig magkänsla och kan inte släppa det eller sluta grubbla på det…
Vad kan vara orsaken? Har jag gjort något? Hur kan de ens veta vem jag är? Vill bara ha ett utomstående perspektiv och råd, kan ni hjälpa mig?
(Sorry om det blev jätte långt och förvirrande) Stalker? (nej)
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
05.12.2024
Hej!
Ursäkta att du fått vänta på ditt svar! Jag förstår verkligen att det här känns jobbigt för dig. Att inte veta vad någon annan tycker och tänker om en kan skapa en hel del ångestkänslor, speciellt när man inte förstår varför dom agerar som dom gör.
Jag vet inte varför den här tjejen och hennes tvillingsyster valt att blocka dig men bor man på en liten ort finns det tyvärr alltid en liten risk att det man säger till andra människor hittar fram till personen man talat om. Du behöver inte känna att du gjort något helt fruktansvärt bara för att du blivit blockad. Som du själv skriver är det idag ganska vanligt att man "stalkar" människors sociala medier och det är helt naturligt att vara nyfiken på vad som händer i andra människors liv. Med det sagt har den här tjejen och hennes tvillingsyster rätt att skydda sitt privatliv.
Försök att inte ta någon stress över det här, du är knappast den enda som blivit blockad och det är verkligen inte hela världen att bli det även om jag förstår att det skapar en dålig magkänsla.
Ibland kan det vara bra för oss alla att bli påminda om att vi bor i ett ganska så litet samhälle och att man därför bör vara ganska försiktig när man pratar om andra människor (även om man inte säger något negativt). Den här erfarenheten är onekligen tung men det är också något som du kan ta lärdom av.
Om ni någonsin skulle ses så försök bara att hålla lugnet och fortsätt vara dig själv. Det brukar fungera bäst så.
Försök att inte lägga så mycket fokus på den här händelsen nu utan acceptera istället läget och fortsätt spendera dina dagar på sånt som ger dig glädje och energi. Vi kan inte alltid påverka vad andra människor gör eller vad dom tycker och tänker om oss. Det är sällan man går igenom livet som allas bästa vän. Det kommer alltid finnas människor som helt enkelt inte vill ha något med en att göra. Det är helt mänskligt och något som vi alla kommer uppleva under livets gång. Du är fortfarande en fin och värdefull människa. Fokusera på dom som älskar och uppskattar dig, dom förtjänar dina tankar och din energi!
Kram <3
Rosanna