Fel
06.11.2024
Jag blir snabbt jätte fäst i manliga lärare och jag vet inte varför. Det är så patetiskt för jag försöker vara bra å så så de ska tycka om mig, och om de inte verkar intresserade/ lite irriterade så blir jag jätteledsen. Det är inte såhär med kvinnliga lärare bara män, och jag hsr inte daddy issues eller något helt ärligt tycker jag mycket mer om min pappa än min mamma.
Det låter konstigt men jag menar inget på något romantiskt sätt.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.11.2024
Hej!
Det är varken konstigt eller ovanligt att vilja bli sedd av lärare eller att vilja vara dom till lags. Det är något som många unga nog vill innerst inne även om dom kanske inte visar det eller vågar erkänna det.
Som elev spenderar du större delen av ditt liv tillsammans med dina lärare och periodvis kan det hända att du träffar dina lärare mer än dina föräldrar. Därför är det inte konstigt att du ibland sätter vissa lärare i en sorts föräldraroll. Eftersom du har en så god relation till din pappa och han är den föräldern du "gillar mer" är det antagligen lättare för dig att känna dig trygg med manliga lärare. Du ser kanske lite av din pappa i dom och därför gör det så ont när du inte får den uppmärksamheten eller den bekräftelsen du känner att du behöver.
Det är absolut inget fel på dig och det är inte heller ovanligt att känna som du gör. Du är inte ensam. Det är inte heller ett problem som du måste göra något åt eftersom det är helt okej och helt ofarligt att känna så här, så försök att inte ta någon stress. Om du själv tycker att det är jobbigt så får du alltid prata med något trygg person om det. T.ex. skolkuratorn, skolcoachen, dina föräldrar eller någon annan trygg vuxen.
Kram <3
Rosanna